Půjčka vs. prodej nádraží - šéf ČD potřebuje peníze na railjety

Praha - Nový šéf Českých drah Daniel Kurucz, který byl dnešním hostem pořadu Ekonomika ČT24, řeší hned od svého pátečního zvolení velký problém. Musí najít způsob, jak letos zaplatí téměř dvoumiliardovou splátku za nové rychlovlaky Railjet. Jednou z možností je prodej nádraží Správci kolejí. Dráhy by za tyto budovy mohly dostat zhruba šest miliard korun.

Na jedné straně sedm rychlovlaků, které mohou jet až 230 kilometrů v hodině, na té druhé nádraží. Aby dráhy mohly rychlovlaky zaplatit, potřebují Správci kolejí prodat přes 1 500 nádražních budov. 

„My postupujeme tak, aby veškeré záležitosti, to znamená určení té části majetku, která by se měla prodávat, byly hotovy do poloviny roku,“ podotýká nový generální ředitel ČD Daniel Kurucz. Smlouvu se Správcem kolejí začalo připravovat ještě bývalé vedení Českých drah. Vedle ocenění majetku zbývá už jen to nejdůležitější - souhlas ministerstva dopravy a vlády. „Převod je připraven. My jsme se s kolegy ze Správy železniční dopravní cesty koncem minulého roku dohodli na všech sporných bodech,“ doplnil bývalý šéf ČD Dalibor Zelený.

Pokud by ale vláda převod neschválila, má nový šéf drah připraven i jednoduchý záložní plán. Na splátku za rychlovlaky by si dráhy musely půjčit.

„Samozřejmě by to bylo nepříjemné už jen proto, že bychom museli navýšit cizí zdroje a tím pádem by nám klesl rating. Hrozilo by, že ten rating klesne tak hluboko, že spadneme z tzv. investičního pásma do pásma spekulativního, čímž by se nám celkem jednoznačně zdražily veškeré úvěry, které máme,“ upozornil Kurucz.


Prodej nádraží za miliardy korun už dříve kritizovali soukromí dopravci. Tvrdí, že by mohlo jít o nepovolenou podporu. Stát se ale brání, že po převedení nádraží bude možné na jejich opravy čerpat evropské dotace.

Dramatické propuštění se konat nebude. ČD mají dobrou budoucnost

„Momentálně to vypadá tak, že bude potřeba propustit maximálně 40 zaměstnanců, což si myslím, že není špatné číslo,“ řekl v ekonomice ČT24 Kurucz.

„Jeden člověk toho může sám málo zachránit, ale já si myslím, že ČD mají dobrou budoucnost. Jenom je potřeba zabrat a společně to někam dotáhnout,“ řekl na závěr svého vystoupení v pořadu Ekonomika ČT24 Daniel Kurucz.


Railjet

Vlaky, pro které se vžil název Railjet podle kategorie, již pro ně vytvořily Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), vyrábí Siemens pod označením Viaggio Comfort. Tím firma odkazuje na tradiční vagony konstrukce UIC-Z, které označovala jako Viaggio Classic – s několika desítkami takových se můžeme setkat i ve vozovém parku Českých drah. Railjet čili Viaggio Comfort je v zásadě také takovou soupravou klasických vagonů, které k jízdě potřebují lokomotivu.

Od klasických souprav se ale Railjet také v mnohém liší. Tím, že jsou vagony sestaveny do nerozdělitelné jednotky, je snazší upravit mezivozové přechody tak, že jsou široké a průchod jimi je mnohem příjemnější než v případě přechodu mezi vagony v klasické soupravě, ale především jsou tlakotěsné. Taková jednotka tedy může bez obav jezdit i rychleji než 200 kilometrů za hodinu. K tak rychlé jízdě (maximum je 230 km/h) má Railjet také lepší podvozky než starší vagony – typ SF400 vyvinutý původně pro druhou generaci vysokorychlostních jednotek ICE.