Velké slevy mnohdy neznamenají výhodný nákup. Pokuty nepomáhají

Praha - Skoro polovina kontrolovaných slev nemá s výhodnějším nákupem nic společného. Podle České obchodní inspekce je navzdory udíleným pokutám situace v obchodech čím dál horší. Kontroloři nejčastěji registrují vyšší cenu na účtence než na pultě, klamavé slevy a falešné akce typu 2+1 zdarma. „Ve většině případů zjišťujeme, že obchodník nějakým způsobem buďto opomenul, ale nezřídka i zcela vědomě podváděl spotřebitele,“ upozorňuje vedoucí oddělení pro komunikaci ČOI Jan Rotbauer.

Téměř každá druhá sleva je podle inspekce vymyšlená. „Zjištění se zvýšilo oproti roku 2012 zhruba o osm procent a obchodní inspekce vyměřila pokuty v celkové výši přesahující 12 milionů korun,“ upozornil vedoucí oddělení pro komunikaci ČOI Jan Rotbauer.

„Obchodník vymyslí cenu, která předtím vůbec nebyla. Nebo naopak, že cena je stejná, ale balení je mnohem menší,“ říká k falšování cen prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová.

  • Nejvíc nepoctivých obchodů a supermarketů našli inspektoři na jihu Moravy a ve Zlínském kraji. Na 67 procent všech slev vlastně slevou vůbec nebylo.
  • Následuje Jihočeský kraj a Vysočina, třetí místo obsadily západní Čechy. Naopak nejméně závad kontroloři odhalili v Praze a okolí. I tady ale podvádělo 30 procent prodejců.

„To je alarmující stav, kdy ve většině případů zjišťujeme, že ten obchodník nějakým způsobem buďto opomenul, ale nezřídka i zcela vědomě podváděl spotřebitele,“ doplnil Rotbauer.


Obchodní řetězce se hájí, že prodávají denně statisíce výrobků a chyba se občas vloudí. Sleva-nesleva ale není jediný trik. Výprodejové cedule jsou často vyvedeny ve výrazných barvách - hlavně ve žluté a červené. Na rozdíl od fiktivní slevy ale zcela legálně.

Žlutočervená kombinace loga nebo vývěsního štítu podle studií také povzbuzuje chuť k jídlu. Proto ji často využívají fastfoody. Třeba McDonald teď ale záměrně zvolil přechod na zelenou barvu. Ta totiž v zákazníkovi navodí dojem čerstvých, přírodních a zdravých surovin.