Stát zaplatí za výkup pozemků víc, shodli se poslanci

Praha – Poslanci dnes schválili novelu, která zvyšuje ceny za výkup půdy pro dopravní stavby. Měla by například odblokovat výstavbu rychlostní silnice R35 nebo modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru. Svoji půdu potřebnou pro pozemní komunikace dosud mnozí majitelé odmítali kvůli nízkým cenám  prodat. Vše tak končilo vyvlastňováním a především velkým zdržením staveb. O půdu přicházeli za mizivý peníz třeba i lidé, které už kdysi stát o majetek obral. Vláda předložila návrh poslancům tak, aby ho mohli schválit již dnes v prvním čtení. Tento postup ale vetovaly ODS a TOP 09, jak jim umožňuje jednací řád. Sněmovna by mohla zákon schvalovat na své červnové schůzi.

Když stát staví dálnici, vede takřka celá po soukromých pozemcích. Když modernizuje železniční trať, často potřebuje půdu například pro druhou kolej, nové sloupy trakčního vedení nebo celé přeložky. Od loňského roku ale začal nabízet majitelům pozemků pouhých 30 korun za metr čtvereční a méně. Oproti minulosti to byl asi osminásobný propad.

Za tu cenu své pozemky neprodají

Zdeněk Doležal, od kterého chtělo Ředitelství silnic a dálnic pozemky pro hradecko-olomouckou rychlostní silnici R35, tak dostal nabídku na 169 tisíc korun, zatímco odhadní cena činila 1,4 milionu. Odpověď Zdeňka Doležala byla jasná: „Já jsem řekl, že za cenu, kterou mně nabízejí, to neprodám.“ Stejně reagovaly desítky dalších oslovených vlastníků půdy potřebné pro R35 nebo například rekonstrukci železnice mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Silničáři a železniční správa přitom jiné ceny nemohly nabídnout. „My si ty ceny nevycucáváme z prstu ani si je sami nestanovujeme. Držíme se platné legisltavy a platných vyhlášek ministerstva financí,“ podotkl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.


Situace je neúnosná pro všechny strany – majitelé se cítí okrádáni, například Zdeněk Doležal přirovnal postup státu k průběhu kolektivizace. Stát zase kvůli délce vyvlastňovacího řízení nemůže se stavbami začít. „Dneska jsme v situaci, kdy se za nabídnutou cenu plus dvojnásobek, který nám současná právní úprava umožňuje, se de facto výkupy zastavily. My jsme dnes v řádu několika stovek vyvlastňovacích řízen,“ podotkl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Video Rychlejší výstavba silnic tématem Událostí, komentářů
video

Rychlejší výstavba silnic tématem Událostí, komentářů

Stát by měl při výkupu pozemků nabízet více, novelu mají v rukou poslanci

Novela o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury předpokládá, že pokud se vlastníci pozemků rozhodnou prodat státu požadované pozemky dobrovolně, budou moci získat za čtvereční metr zemědělské půdy až 525 korun jako bonus k ceně stanovené znaleckým posudkem. Počítá tedy s tím, že stát bude štědřejší než před rokem 2013. „Nově budou moci vlastníci pozemků získat až osminásobek ceny, kterou ustanoví znalec. Ve výjimečných odůvodněných případech pak až šestnáctinásobek,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Výkup by měl zvýhodňovat ty, kteří půdu prodají dříve. „Největší starost je s R35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové, kde skutečně těch vyvlastňovacích řízení počítáme v řádu několika stovek,“ uvedl ministr. Potíže jsou podle něj i s úsekem D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, s R6 v Karlovarském kraji či s pražským okruhem.

Loňské razantní snížení cen pozemků mělo stát ochránit před spekulanty. Změna spočívala v tom, že byly vykupované pozemky oceněny tak, jak byly využívány, bez ohledu na to, že se na nich má začít stavět. Většinou tak šlo o zemědělskou půdu. Před loňskou novelou to bylo jiné. „Výkup pozemků byl oceňován tak, že pokud bylo vydáno územní rozhodnutí, automaticky se z pozemků stávaly stavební parcely,“ srovnala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Stát očekával, že díky snížení cen ušetří a výkupy se díky pozměněným podmínkám zrychlí. Nakonec ale dosáhl opaku.