Open space za zenitem, hitem je střídání pracovních stolů

Praha - Open space kancelářím zřejmě zvoní hrana. Do Česka už dorazil nový trend - firmy budují moderní kanceláře, ve kterých zaměstnanci nemají vlastní stůl. Sami si vyberou, kam se posadí. Často se to týká i samotného vedení společnosti. Zcela netradiční pojetí práce v kanceláři se nehodí pro všechny profese. Firmy, které novinku zavedly, ale zatím nenašly žádné nevýhody.

Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE/CHROMORANGE / Bilderbox

Osobní věci uložené ve skříňce a výběr pracovního stolu dle momentální nálady a potřeb. „Každý den je úplně jiný, protože pokaždé sedíte vedle úplně někoho jiného, podle toho s kým potřebujete pracovat. Nebo můžete sedět sama,“ říká ředitelka marketingu a PR, CBRE ČR Petra Lávičková. 

V tradičních otevřených kancelářích podle průzkumů trpí až tři čtvrtiny zaměstnanců - chybí jim soukromí a ticho. Pracovníci mnohdy trpí syndromem „open space kanceláří“. Mezi nejčastější příznaky této nemoci patří vysoký krevní tlak, bušení srdce, zažívací potíže, hučení v uších nebo kašel. Kromě zdravotních komplikací přináší i mnohé psychické potíže, které komplikují soustředěnost a výkonnost zaměstnance. Pracovníci mohou trpět i depresí.

Problém je třeba i v klimatizaci. Každý si totiž představuje tu správnou teplotu jinak, připomíná Michal Walter, předseda České asociace psychologů práce a organizace. „Ukázalo se, že negativa převažují nad pozitivy. Firmy to nyní přehodnocují a open space různě přestavují,“ prohlásil Walter s tím, že ideální pracoviště podle něj neexistuje. Vždy jde v první řadě o komunikaci mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.

Open space je způsob uspořádání pracoviště. Jedná se například o sdílenou kancelář bez příček. Zřizuje se pro svou finanční nenáročnost. Technologii open space „objevil“ v roce 1985 Američan Harrison Owen. Otevřené kanceláře tehdy patřily hlavně méně kvalifikovanému personálu.


Klid i ruch. K dispozici jsou rozmanitá místa

V nových prostorech si lidé můžou vybrat, jestli budou pracovat třeba v zasedačce, klidné denní kanceláři, nebo firemní kavárně. K dispozici jsou i telefonní místnosti či odpočinkové zóny podobné obýváku. 

V některých firmách si můžou zaměstnanci rezervovat své pracovní místo přes internet, ať už v domácí pobočce nebo v zahraničí. „Já jsem se toho bála, ale vyhovuje mi to, protože to dost eliminuje zbytečné papíry na stole. Každý večer si musíte udělat v pracovním životě pořádek,“ podotkla Lávičková. 

Firmy s flexibilními kancelářemi v ČR

  • Google
  • Microsoft
  • CBRE
  • PwC
  • Deloitte
  • Ey

Větší kreativita a vyšší výkon. Negativa? Zatím prý žádná

Nejde ale jen o čistý stůl. Podle vedení firem vede taková svoboda na pracovišti k většímu výkonu a kreativitě zaměstnanců. Tím, že se můžou na pracovních místech střídat, zároveň společnosti ušetří prostor, a tedy i případné náklady za pronájem. „Udělali jsme si analýzu a zjistili jsme, že v průměru je v našich kancelářích obsazeno pouze 54 procent míst. Maxima jsme dosáhli v pondělí dopoledne, to bylo přes 90 procent,“ konstatoval výkonný ředitel společnosti CBRE ČR Bert Hesselink. 

Novinka se nejvíc uplatní ve firmách, ve kterých zaměstnanci často pracují v terénu, u klientů nebo z domova. V zahraničí se nový trend šíří asi čtyři roky. Do Česka dorazil nedávno. Společností, které na něj přecházejí, ale rychle přibývá. Žádná negativa - třeba ztrátu kontroly nad zaměstnanci - zatím nevidí. 

Kanceláře budoucnosti budou podle odborníků brzy běžné po celém světě. Nedávný průzkum developerské společnosti CA Immo ve střední a východní Evropě ukázal, že už teď nabízí zaměstnancům střídání na pracovních místech skoro třetina firem.