Větší cena za pozemky má usnadnit rozvoj infrastruktury

Praha - Místo pole s řepkou koridor pro vlaky nebo kilometry dálnic. Nicméně lehce se řekne, hůř udělá. Problémem je obvykle cena pozemku, kterou si majitelé stanoví a kterou pro odkup nabídne stát. Poslanci proto poslali do druhého čtení návrh zákona, který by měl umožnit vyšší cenu pro výkup – v ojedinělých případech až šestnáctkrát.

Problematických míst, která blokují další postup výstavby infrastrukturních staveb, je v Česku hned několik. Jde například o rychlostní silnici v Karlovarském kraji nebo Pražský okruh.

  • Pardubický kraj - silnice R35, je zatím dlouhá asi jen půl kilometru, končí u Opatovic nad Labem, v polích, která patří Zdeňku Doležalovi.
  • Středočeský kraj - silnice první třídy číslo 3 v Olbramovicích. Stát se tu snaží vykoupit pozemky už deset let, u 30 parcel ale marně.

I kvůli těmto případům vláda navrhuje, aby se zvýšily ceny, za které stát pozemky vykupuje. Cílem je domluvit se rychle na prodeji a předejít zdlouhavému vyvlastňování.

Rychlostní silnice R49 bude odbočovat od D1 na tzv. Moravské křižovatce u Hulína. V první etapě má vzniknout úsek k Fryštáku.
Zdroj: ČTK

U stavebních parcel se nic nezmění, stát může k odhadnuté ceně přidat ještě 15 procent. U ostatních pozemků by to ale mohlo být až šestnáctkrát víc. Za pole, které má hodnotu sto tisíc korun, teď stát mohl nabídnout maximálně 200 tisíc. Nově by ale majitel takového pozemku mohl teoreticky získat až jeden a půl milionu.


V praxi ale Ředitelství silnic a dálnic nabídne osminásobek, nejvyšší sazba bude jen v odůvodněných případech. Kromě silnic a železnic by nové ceny měly platit i pro stavby vodních cest a energetické infrastruktury.

ODS se bojí růstu korupce

Opozici vadí, že o ceně budou rozhodovat úředníci a někdo získá za pozemek víc než někdo jiný. „My bychom rádi, aby se pozemky vykupovaly jednotným způsobem, abychom odstranili korupční prostředí, které tam vzniká,“ říká poslanec za ODS Ivan Adamec.