Bagry na D11 opět nastartovaly. Na 2460 metrů se čekalo osm let

Hradec Králové – Stavbaři u Hradce Králové za účasti premiéra, ministra dopravy i představitelů kraje a města zahájili práce na dokončení dosud chybějícího úseku dálnice D11. Stavba se zastavila těsně před městem v roce 2006 kvůli potížím s výkupem pozemků. Práce na téměř tříkilometrovém úseku, který končí u Libišan, přijdou na 1,1 miliardy korun. Podle plánů silničářů dojedou řidiči až do Hradce Králové v srpnu 2017.

Do Hradce zbývá dokončit 2 460 metrů. Dostavba ale stále naráží na nevykoupenou parcelu sester Ludmily Havránkové a Jaroslavy Štrosové, přes kterou povede 400 metrů dálnice. Na tento díl nemají silničáři stavební povolení. Na pomoc ale přispěchal Hradec Králové. Radnice Štrosové nabídla za odkup její ideální poloviny 1,7 milionu korun. Město je pak připraveno pozemek směnit s pozemky ŘSD, které Hradec Králové využívá v oblasti terminálu a za které platí nájem.

Havránková chce svůj podíl vyměnit přímo se státem. „Já jsem se s paní Havránkovou sešel už dvakrát a myslím, že jsme na dobré cestě. V horizontu několika málo dnů nebo týdnů budeme mít k dispozici příslušné pozemky,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Předchozí vlády se podle něj k Havránkové asi nechovaly tak, jak by si zasloužila. „Ona je farmářka a půda je pro ni důležitá, proto pokud se nebudeme u odkoupení či vyvlastnění bavit o dalších možnostech, jako je směna, tak to není fér,“ dodal ministr.

Dokončovaný úsek dálnice bude mít pět mostů a mimoúrovňovou křižovatku na západě města, kde stavbaři začínají. Dostavba bude stát 1,1 miliardy korun. Podle původní smlouvy z roku 2002 měla být o 270 milionů dražší. Resort dopravy ale vyjednal s konsorciem firem slevu. „Dnešní stavební trh je natolik vyhladovělý a firmy chtějí tolik stavět, že jsme měli dobrou vyjednávací pozici,“ poznamenal mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Bohuslav Sobotka, premiér:

„Toto je poslední úsek a já pevně věřím, že to bylo poslední slavnostní zahájení předtím, než dálnice dorazí do Hradce… . Já jsem rád, že už teď má Senát ke schválení zákon, který zvýší výkupní ceny za pozemky, a to by nám snad mělo usnadnit vykupování pozemků v trase D11 i v trase R35.“

Plán dostavby D11
Zdroj: ČT24

Sobotka dnes při obnovení stavby dálnice D11 také řekl, že by bylo ideální, kdyby se během tří let, kdy stavba potrvá, podařilo zahájit stavbu i dalšího úseku D11 ve směru na Jaroměř.

Dálnice D11 v současnosti spojuje Prahu a Hradec Králové v délce 84 kilometrů. Výhledově má dosáhnout délky 154 kilometrů a dále pokračovat přes Jaroměř a Trutnov do Polska. Po dokončení rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí bude dnes existující část D11 sloužit i jako druhé dálniční spojení mezi Čechami a Moravou, a odlehčí tak dálnici D1.

Spor má kořeny v roce 1994. Tehdy se Ludmila Havránková dozvěděla, že má vést dálnice přes její pole. Nabízela státu výměnu pozemků. Neuspěla a úředníci ji údajně hrozili vyvlastněním. Tak prodala některá pole ekologickým aktivistům. Po několika letech dohadování a nabídek i hrozeb vyvlastněním Havránková v roce 2011 souhlasila s odprodejem jedenáctihektarového pozemku za 90 milionů.