Aplikací je mnoho, menším vývojářům se krátí zisky

Londýn/Praha - Mobilních aplikací začíná být na trhu až příliš, a pro jejich tvůrce už nejsou tak výnosným byznysem jako dřív. Lákavé výdělky přitáhly tolik vývojářů, že rychle klesá jejich šance vydělat si. Podle deníku Financial Times už získaly většinu trhu velké společnosti.

Zdroj: ISIFA/Thinkstock Autor: iStock/LDProd

K nejoblíbenějším aplikacím, které si stahují zákazníci po celém světě, patří hry na mobilním telefonu. Třeba v Česku je jich ročně přes 200 tisíc. A nevadí jim ani to, že za některé z nich musí platit. Například Vladimír Hrinčár z Hyperbolic Magnetism pracoval na své aplikaci s kolegou přes dva roky. Za to se už dočkal odměny. Jeho hru si stáhlo několik tisícovek lidí a vydělala okolo 300 tisíc korun. 

Jakub Čížek, redaktor, Živě.cz:

„V tuto chvíli na malém českém trhu tak velký problém není, poněvadž českých aplikací je samozřejmě diametrálně méně. Ale stále více závisí opravdu na kvalitě aplikací a na jakémsi PR jejich autorů.“ 


Aplikace totiž musí projít schválením hlavně v App Storu nebo konkurenčním Google Play. A doby, kdy měli šikovní vývojáři jistotu, že za pár hodin práce rychle zbohatnou, jsou dávno pryč. „Převládala myšlenka, že je to zlatý důl. Řeknete lidem, že jste tvůrce aplikací, a oni si myslí, že jste určitě bohatý,“ uvedl pro Financial Times vývojář mobilních aplikací Stuart Hall.  

V jeho případě se to povedlo - za aplikaci, kterou vytvořil v roce 2012 během šesti hodin, si vydělal přes jeden milion korun. Takové štěstí už dnes začínající vývojáři pravděpodobně mít nebudou. Necelá dvě procenta z nich vydělávají údajně tolik, co všichni ostatní dohromady. „Klondike už je dávno za námi,“ dodal pro ČT24 šéfredaktor mobil.iDNES.cz Jan Matura. 

S exponenciálním růstem počtu aplikací se výrazně snížil i prodej jednotlivých kusů, což postihlo také dřívější hity - například hru Candy Crush Saga. „V loňském roce se nevyskytla jediná aplikace, která by byla opravdovým kasovním trhákem,“ citoval Financial Times analytika Tera Kuittinena, podle něhož se zároveň dramaticky snižuje životnost jednotlivých her či jednoduchých programů. 

Příklady úspěšných českých aplikací 

  • Baby Monitor 3G – alias dětská chůvička
  • Streemfire – aplikace pro chytré TV
  • Hra Machinarium
  • Total Finder – manažer souborů
  • TeeVee 2 – průvodce oblíbenými seriály