Spot se svérázným prodejcem z Polska je podle komise neetický

Praha – Arbitrážní komise Rady pro reklamu dala za pravdu Polsku, které si stěžuje na televizní spot jednoho z českých mobilních operátorů. Reklamu, kde vystupuje podezřele vyhlížející polský muž a nachytá Čecha na nekvalitní mobil, komise hodnotí jako neetickou. Polská ambasáda již podala oficiální protest, firma T-Mobile spot následně stáhla.

Reklamní spot se neplánovaně dostal na program dnešního zasedání arbitrážní komise. „Reklama T-Mobilu byla prohlášena za neetickou,“ řekl výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. Arbitrážní komise se prý řídila kodexem reklamy a vycházela ze stanovisek v podobných kauzách v minulosti, které se týkaly jiných národností. „Samotné rozhodnutí bylo poměrně jednoznačné,“ dodal Štastný. Rada nicméně neuděluje sankce, její rozhodnutí mají formu doporučení.

V reklamě s názvem „V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách“ vystupuje herec Ivan Trojan v roli učitele, který se svou třídou zavítá do zasněženého lesa na české hranici. Když se mu rozbije mobil, za smrček maskovaný polsky mluvící muž s knírem mu začne nabízet hromadu pochybně vyhlížejících věcí, až mu nakonec vymění mobil za jiný. Ten se ve vteřině rozbije, nicméně mluvící stromek už je pryč. Spot se dočkal kritiky v polských médiích a rozhněval i polskou velvyslankyni v Praze.

Gražyna Bernatowiczová, polská velvyslankyně:

„Televizní reklama T-Mobile… byla pro mě nepříjemným překvapením. Důrazně protestuji proti takovýmto spojením, která zjednodušujícím a skandalizujícím způsobem prezentují Poláky.“


Polská zástupkyně zároveň požádala o okamžité stažení spotu, který je podle ní v rozporu se zásadami reklamní etiky i vkusu. Vedení T-Mobilu podle mluvčí Martiny Kemrové vnímání reklamního spotu ze strany polské velvyslankyně mrzí a znevažování Poláků nebylo záměrem.

Generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina nabídl polské velvyslankyni osobní setkání, kde by jí situaci vysvětlil. „Mrzí nás, že se naše reklama, která dlouhodobě sází na nadsázku a specifický humor, mohla někoho dotknout. Přestože jsme přesvědčeni, že reklama je z etického i zákonného hlediska v pořádku, rozhodli jsme se ji pozastavit, a to ještě před setkáním s paní velvyslankyní,“ uvedl Vašina.

Ambasáda se podle T-Mobilu zatím s návrhem termínu neozvala. „Reklamní spot bude stažen z televizního vysílání a odstraněn z on-line komunikačních kanálů T-Mobile v nejbližším možném termínu,“ dodala Kemrová. T-Mobile v předchozích reklamních kampaních glosoval například motorkáře, skokany na lyžích či kulturisty. Nedávno se naopak objevil slovenský spot, který poukazoval na některé vlastnosti Čechů.

Před půlrokem si stěžovali také Češi

Podobné stížnosti jiného státu na stereotypní či urážlivé zobrazení svého občana nejsou nic nového. V červnu se řadě diváků nelíbila pro změnu reklama Slovenské sporiteľny, kde vystupuje postava žoviálního českého turisty. 

V televizním spotu největší komerční banky na Slovensku si český táborník půjčuje sekerku, pánvičku nebo cibuli. U Slováka narazí ve chvíli, kdy si chce půjčit i jeho manželku. V závěru pak Čech půjčuje Slovákům paštiku s poznámkou, aby mu ji vrátili.

Spotem banka propagovala poskytování půjček. Veřejnost podle rady kritizovala, že reklama banky prý může vyvolat nesnášenlivost mezi českým a slovenským národem. Arbitrážní komise Rady pro reklamu, která sdružuje kromě jiného i zadavatele reklamy, stížnosti diváků ale odmítla. „V reklamě byla využita míra humoru a reklamní nadsázky, kterou nelze brát doslova,“ uvedla rada. Vystupování osob v reklamě, kterou natočil český režisér Jakub Kohák, není podle rady negativní ani dehonestující.