Zákon má stanovit kvalitu vlaků i způsob zadávání tendrů

Praha – Dlouho připravovaný návrh zákona o veřejné dopravě schválila vláda a poslala ho do Poslanecké sněmovny. Nový zákon upravuje způsob, jakým mají kraje a stát zadávat výběrová řízení na zajištění dopravní obslužnosti. Stanoví také kvalitativní parametry, které mají splňovat vozidla nasazovaná na objednané linky. Návrh zákona se může v Parlamentu změnit. Výhrady k němu měl Jihomoravský kraj. Ačkoli ministerstvo dopravy jeho obsah následně upravilo, nevyloučil jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil, že se kraj pokusí prosadit další změny prostřednictvím svých poslanců.

Navrhovaný zákon o veřejné dopravě se týká spojů, které objednává stát, kraje či města – regionálních a městských autobusových linek, dalších linek MHD a většiny železničních spojů včetně dálkových. Železnice má být páteří veřejné dopravy. S ohledem na vedení vlaků by tak měli objednatelé plánovat další navazující linky.

Zákon také stanoví podmínky usnadňující přepravu dětských kočárků nebo cestujících se zdravotním postižením – mimo jiné zákon nařizuje poměr nízkopodlažních vozidel. Určuje také možné stáří nasazovaných vagonů či autobusů.

Kraje měly výhrady, zákon se může změnit

Největší problémy při schvalování zákona může zřejmě způsobit část, která stanoví způsob zadávání výběrových řízení. Zda se bude Jihomoravský kraj skutečně snažit o jeho změnu, radní Pospíšil zatím neprozradil, nejprve se s vládním návrhem chce řádně seznámit. Snahu přijmout nový zákon o veřejné dopravě ovšem Pospíšil uvítal. Jihomoravský kraj podle něj organizuje soutěže na výběr dopravců, podle platné legislativy je ale zcela na vůli kraje, jak soutěže upraví.

Při přípravě návrhu zákona měl připomínky také Liberecký kraj, kterému se nelíbil způsob dofinancování ztrát železniční dopravy ze strany státu. „Podmínky tak, jak jsou nastaveny, byly z našeho pohledu pro náš kraj nevýhodné, naše smlouvy s Českými drahami jsou podstatně lepší, proto jsme měli výhrady,“ přiblížil náměstek hejtmana Martin Sepp. Veřejná doprava je podle něj pro Liberecký kraj prioritou, na rozdíl od jiných krajů se navíc v minulých letech podařilo 40 procent regionální železniční dopravy zadat prostřednictvím veřejné soutěže.