V Česku jsou desítky vysoce rizikových silnic

Praha - Na třech desítkách silnic první třídy je v Česku vysoké riziko závažných dopravních nehod. Naopak relativně bezpečných úseků, které tvoří především části dálnic, není více než deset. Údaje vyplývají z nové rizikové mapy, kterou na konferenci o bezpečnosti dopravní infrastruktury představila společnost CityPlan. Aktualizovaná riziková mapa je součástí evropského projektu EuroRAP a pracuje s daty z let 2006 až 2008. Provoz na českých silnicích patří podle statistik k nejnebezpečnějším v Evropské unii. Na milion obyvatel připadlo jen loni při dopravních nehodách 104 mrtvých.

„Zatímco se vydává relativně velké množství finančních prostředků na výstavbu nových dálnic – což samozřejmě schvaluji jako nejdůležitější cestu ke zvýšení bezpečnosti našich silnic – tak zlepšování bezpečnostního stavu komunikací starých se značně opomíjí,“ uvedl ředitel oblasti dopravy a dopravního inženýrství společnosti CityPlan Jiří Landa.

„Jsme v situaci, kdy musíme budovat dálnice nové, ale musíme hledat i finanční prostředky na opravu, údržbu a zklidňování dopravy na stávajících komunikacích,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Rozhovor s Jiřím Landou a Karlem Hanzelkou (zdroj: ČT24)

Hodnocení silnic vychází z poměru mezi počtem tragických nehod, které se na nich staly, a hustotou provozu. Dálnice tak jsou i přes řadu nehod relativně bezpečné, protože po nich jezdí mnohem vyšší počet aut než po běžných silnicích. Jako bezpečné tak nehodová mapa hodnotí například dálnici D1 v okolí Brna, D5 za Plzní směrem na Rozvadov nebo téměř celou dálnici D11 mezi Prahou a Hradcem Králové. Podle Landy jsou české dálnice včetně „dálnice smrti“ D1 asi čtyřikrát bezpečnější než průměrná státní silnice.

Vysoké riziko, že nedojedou do cíle, tak hrozí řidičům například na silnici I/38 mezi Mladou Boleslaví a Českou Lípou, v úseku silnice I/9 Mělník–Dubá, který je oblíbený mezi motorkáři, na silnici I/10 z Turnova na Železný Brod, trase I/47 Přerov – Nový Jičín nebo na I/54 v okolí Kyjova a Veselí nad Moravou.

„Neznamená to, že by se řidiči měli vyhýbat těmto úsekům silnic. Správci těchto komunikací by si měli uvědomit, že s nimi není něco v pořádku,“ upozornil Jiří Landa.

Aktuální mapa je tak určena hlavně pro úředníky: Cílem tvůrců je poslat jim vzkaz, kde číhá největší nebezpečí a kde je nutno urgentně silnice zlepšit. Ministerstvo dopravy ale prý beztak nestíhá údržbu silnic, které potřebují opravit. „Máme už dlouhodobě vytypovaná místa, která jsou nehodová. Ta mají prioritu, můžeme k nim toto přiřadit, ale ta prioritní místa jsme ještě nestačili opravit,“ uvedl ředitel odboru pozemních komunikací Pavel Šustr.

Česko se stejně jako další země EU snaží snížit do roku 2013 počet úmrtí při dopravních nehodách na polovinu oproti roku 2003. K tomu by mělo podle dopravních odborníků pomoci i přijetí evropské direktivy O řízení bezpečnosti silniční infrastruktury do českého práva, což se ale zatím nestalo.