Moderní CityElefant bude až do června každý týden na posilovém rychlíku

Praha – CityElefant, dvoupatrová elektrická jednotka Českých drah vyrobená pro příměstskou dopravu, se bude nejméně do června každý pátek a neděli objevovat na posilovém rychlíku Olše z Prahy přes Ostravu do Českého Těšína a zpět. Cestující dali dopravci v dotaznících najevo, že se jim moderní jednotka, byť je vyrobena pro příměstskou regionální dopravu, na rychlíku zamlouvá více než klasická souprava sestavená ze starých a špatně udržovaných vagonů z někdejšího východního Německa, které nikdy neprošly rekonstrukcí. Ačkoli při prvním nasazení dvou spojených CityElefantů na posilovém rychlíku 30. dubna avizovaly České dráhy, že se jedná o ojedinělý test, již o týden později se CityElefanty na rychlíku Olše objevily znovu – a nezmizí z něj nejméně do 14. června, kdy proběhne druhá změna letošního jízdního řádu.

„Výzkum jsme prováděli při cestě z Prahy záměrně až v okolí České Třebové, kdy cestující jeli ve vlaku už přes hodinu. Při zpáteční cestě proběhl výzkum až za Pardubicemi, tedy v okamžiku, kdy lidé z Ostravska cestovali už přes dvě hodiny. Bylo důležité, aby dotazník neodrážel jen první dojmy, ale skutečný pocit z cesty po delší době. Výsledek je pro nás jednoznačný, cestující chtějí jezdit CityElefantem nejen v příměstské dopravě, ale i na delších cestách,“ uvedl ředitel marketingu ČD Aleš Ondrůj.

Lidé podle informací Českých drah v dotaznících ocenili především relativní čistotu nových jednotek oproti starým vagonům, klidnější jízdu a klimatizaci. Podle náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonína Blažka se samotný vlak při svých prvních dálkových výkonech choval „vzorně“, takže nejenom z pohledu cestujících, ale i z technického hlediska je možné nadále ho nasazovat na rychlíky z Prahy do Českého Těšína a zpět. „CityElefant zvládl intenzivní jízdu rychlostí 140 km/h na jedničku a dokáže proti klasické soupravě lehce krátit jízdní doby, protože má mnohem větší zrychlení. Klíčovou roli budou mít ale CityElefanty stále v příměstské dopravě, kde je potřebují lidé nejvíc,“ uvedl Blažek.

Jednotky řady 471 se vyrábějí od roku 1997 ve vagonce ve Studénce, která dnes patří Škodě. Od roku 2000 jsou dodávány Českým drahám a postupně nahrazují přestárlé jednotky řad 451, 452 a 460 v okolí Prahy a Ostravy. Ve Studénce se vyrábějí také další vlaky založené na CityElefantech vyvážené do Litvy a na Slovensko. Označení CityElefant dostaly jednotky řady 471 v rámci marketingové kampaně Českých drah v roce 2006.