Středočeský kraj vypoví smlouvy autobusovým dopravcům

Praha – Autobusoví dopravci budou muset soutěžit o linky, na kterých dnes jezdí ve Středočeském kraji. Vedení krajského úřadu se rozhodlo, že všem společnostem vypoví smlouvy a nové uzavře podle výsledku výběrového řízení, které uspořádá v příštím roce. Slibuje si od toho zlevnění a současně zkvalitnění dopravy v kraji. Ve středních Čechách je kolem tří desítek dopravců, kterým kraj rozděluje 600 milionů korun ročně. Podle opoziční ODS je ale rozhodnutí unáhlené. Roky budovaný systém dopravní obslužnosti se zhroutí, míní opozice.

Podle hejtmana Davida Ratha (ČSSD) je současné financování autobusové dopravy zmatené. „Každému platíme jinak, je v tom neuvěřitelný chaos. Někomu dotujeme tu službu 18 korunami na kilometr, někomu až 36 korunami na kilometr. Přitom jde o srovnatelné autodopravce,“ zdůvodnil hejtman vypovězení smluv a vypsání soutěže.

Kraj chce slevu, nejspíš se jí nedočká

Reportáž Lucie Komňacké (zdroj: ČT24)

Radní se dnes dohodli na tom, že všichni dopravci ke konci května obdrží výpovědi smluv a že se během příštího roku připraví nová veřejná soutěž s cílem zkvalitnit a zlevnit služby v autobusové dopravě. Nižší má být cena jízdenek i doplatky, kterými kraj dopravcům kompenzuje ztrátu. „Výpověď by měla být dána všem do konce května, tudíž začíná běžet roční lhůta na vyvěšení soutěže a pak bude zhruba půlroční lhůta na vlastní soutěž,“ upřesnil hejtman Rath. Zákazníci podle něj v tomto období žádné změny nepocítí. Po celou tuto dobu potrvá platný smluvní vztah, byť ve výpovědi.

Nadšení krajské rady ale zpochybňuje opozice i sami dopravci. Shodují se, že výběrové řízení automaticky nepřinese snížení cen. „Zkušenosti jsou takové, že doprava je naopak dražší,“ zdůraznil František Neterda z Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech. Podle ředitele společnosti ČSAD Kladno bude především záležet na podmínkách stanovených soutěží, kraj ale nemůže očekávat současně zlepšení služeb a jejich zlevnění. Pokud by kraji stačily autobusy staré patnáct let, rezignoval by na nové informační systémy a nepožadoval bezbariérovost, tak by se podle Landy ušetřit dalo.

Předsedkyně kontrolního výboru středočeského zastupitelstva Dagmar Nohýnková (ODS) se potom obává, že roky budovaný systém se zhroutí, zmizí solidarita. „Nejvíce to dopadne na obce v celých středních Čechách,“ zdůraznila opoziční zastupitelka.

Rychle vypsaná soutěž

Dopravce zaskočil především brzký termín výpovědi, kterou však očekávali. Podle pravidel Evropské unie musí kraje vypsat soutěž na dopravní obslužnost do roku 2019. „Nejsem si jist, že záměr udělat to za jeden rok je časově splnitelný,“ upozornil Pavel Procházka, pověřený ředitel společnosti ROPID, která v části Středočeského kraje objednává regionální dopravu, zatímco ve zbytku území tak činí sám krajský úřad.

Nové smlouvy mají začít platit od roku 2013. S kým je kraj uzavře, bude známo před koncem příštího roku. Do té doby bude 30 stávajících dopravců jezdit podle dobíhajících smluv.