Němečtí železničáři ukončili stávku – prozatím

Berlín – Strojvedoucí zkomplikovali dnes dopoledne situaci v celém Německu. Počtvrté za poslední tři týdny vstoupili do stávky, zastavila se nákladní, osobní dálková i regionální doprava. Ranní dopravní špičku vážně postihl výpadek městské železnice (S-Bahn) ve velkých městech včetně Berlína. Stávka trvala do deseti hodin dopoledne, strojvedoucí nákladních vlaků zastavili práci už v osm hodin večer, osobní vlaky přestaly jezdit ve čtyři ráno. Odbory stávkami chtějí dosáhnout zvýšení platů u strojvedoucích zaměstnaných soukromými dopravci. Ti dostávají méně než zaměstnanci státem vlastněné společnosti Deutsche Bahn.

Stávka, která byla ze současné německé série nejdelší, drobně ovlivnila železniční provoz také v Česku. ČD ale tentokrát neponechaly nic náhodě a od Německa se v nejvyšší možné míře odstřihly. Mluvčí drah Kateřina Šubová uvedla, že na některé mezistátní vlaky nasadila česká společnost své strojvedoucí. Tak se ranní vlaky dostaly z Prahy do Drážďan, kde mimořádně skončily. Naopak až z Drážďan byly výchozí vlaky do Budapešti nebo Villachu, které obvykle jezdí z Berlína, resp. Hamburku. Zatímco jejich kmenové soupravy uvázly během stávky v severním Německu, z Drážďan vyjely náhradní soupravy včas nebo jenom s malým zpožděním. Výjimkou byl noční vlak z Amsterdamu do Prahy, který při stávce nabral téměř sedmihodinové zpoždění a dosud se neobjevil na českém území.

S velkými zpožděními se do Česka dostaly i nákladní vlaky. Podle mluvčího společnosti ČD Cargo Romana Jandíka však několikahodinové zpoždění neznamená v nákladní dopravě žádné větší komplikace.

Členové německého odborového svazu strojvedoucích GDL se v pondělním hlasování vyslovili pro časově neomezené stávky. Šéf GDL Claus Weselsky dnes pohrozil, že odboráři protestní akce vyostří. „Kdo nás zná, ví, že jsme schopni zajít velmi daleko. To ale nechceme, protože chceme jednání,“ prohlásil.

Claus Weselsky při stávce na hlavním nádraží v Mannheimu
Zdroj: Thomas Lohnes/ČTK/DAPD