Na silnou motorku si sedneme až ve 24 letech

Praha - Řízení nejsilnějších motorek až od 24 let. Takový je návrh ministerstva dopravy, který dnes schválila vláda. Zvýší se tak věková hranice pro řízení nejsilnějších motorek s výkonem nad 35 kilowattů u začátečníků na 24 let. Motorkářům s praxí ze slabších motorek zůstává věková hranice na 21 letech. Zvyšuje se i věková hranice pro řízení slabších motorek a rovněž pro řízení autobusů. Cílem změn je podle ministerstva snaha zvýšit bezpečnost na českých silnicích.

Dosud přitom směli nejsilnější jednostopé stroje řídit i jednadvacetiletí motocyklisté. „Řízení slabších motorek považujeme za vhodnou praxi,“ vysvětlil rozhodnutí mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Pokud bude tedy motorista nejméně dva roky držitelem oprávnění pro motocykly od 11 do 35 kilowattů, bude si moci pořídit oprávnění pro řízení nejsilnějších motorek už od 21 let.

„Problém mimo jiné je to, že se lidé učí na motocyklech nižší kubatury a potom si koupí velké silné stroje, které jsou i výrazně odlišné od toho, co zažívají v autoškole,“ uvedl ministr dopravy Vít Bárta (VV). Dodal, že ze 750 lidí, kteří loni zahynuli při dopravních nehodách, asi stovka buď jela na motocyklu, nebo zemřela při nehodě, kterou zavinil motocyklista.

Reportáž Richarda Samka (zdroj: ČT24)

Řízení malých motocyklů s nejvyšší dosažitelnou rychlostí 45 kilometrů ponechává návrh ministerstva na dosavadní hranici 15 let. Motocykly do maximálního výkonu 11 kilowattů bude možné řídit od 17 let a motocykly do 35 kilowattů od 19 let. Dosud pro řízení těchto motocyklů platila věková hranice 16, respektive 17 let.

Omezení možnosti získat řidičský průkaz věkem uchazeče se ale příliš nelíbí dopravním odborníkům. „Podmínek pro získaní takového řidičského oprávnění byl mělo být víc než jenom jízda v autoškole, ale nějaká škola bezpečné jízdy,“ zdůraznil dopravní expert Petr Říha. Podobný názor má také ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Kromě otázky motocyklů obsahoval návrh zákona i zvýšení věkové hranice pro řízení autobusů, a to z 21 na 23 let.

Nové znění jednotlivých podskupin v kategorii A – motocykly:

  • skupina AM - EU sice navrhuje min. věk 16 let, ČR si však ponechává stejně jako dosud hranici 15 let. Konstrukční rychlost stroje nesmí přesáhnout 45 km/h.
  • skupina A1 - EU navrhuje 16 let, ČR tuto hranici akceptuje. Jde o motocykly s objemem válců do 125 ccm, s výkonem do 11 kW a poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,1 kW/kg a dále o motorové tříkolky s výkonem do 15 kW.
  • skupina A2 - EU navrhuje min. 18 let, ČR akceptuje. Tato kategorie je pro motocykly s výkonem motoru do 35 KW a s poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg.
  • skupina A - EU navrhuje min. 24 let. V ČR jsou zavedeny dvě věkové hranice - 24 let v případě, že řidič nebude mít žádnou předchozí zkušenost s řízením slabší motorky, a 20 let v případě, že řidič měl předchozí skupinu A2 (min. rozpětí dle nařízení EU mezi skupinami A2 a A činí 2 roky).

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Dalším významným bodem je zamezení takzvané „řidičákové turistiky“. Nemá být již možné, aby občané Evropské unie měli více řidičských průkazů. České úřady budou od příštího roku kontrolovat, jestli už žadatel nějaký řidičák nemá, nebo zda mu řidičské oprávnění neodejmuly úřady jiného členského státu EU.