Praha má novou část okruhu už čtvrt roku, na mýtu je to znát

Praha – Nová část Pražského okruhu mezi Slivencí a Jesenicí je v provozu čtvrt roku. Odvedení velké části tranzitní dopravy z vnitřní Prahy se příznivě projevilo na zklidnění západní části Jižní spojky, kam nyní nesmějí kamiony, a na zrychlení cesty kolem metropole. Po otevření nového úseku okruhu, který je označen jako rychlostní silnice R1, se také zvýšil výběr mýta o čtyři procenta – přestože Pražský okruh činí pouhá dvě procenta české dálniční sítě.

Za obvyklých okolností je cesta po Pražském okruhu, který spojuje rychlostní komunikace vedoucí z Prahy do Brna, resp. Českých Budějovic, Plzně, Karlových Varů a Chomutova, mnohem rychlejší a snazší než někdejší postávání v nekonečné koloně na Jižní spojce před semaforem na Barrandovském mostě. Zle ale je, když se na okruhu stane nehoda. Už při první vážnější havárii se ukázalo, že dynamický informační systém, který měl řidičům včas dát vědět o případných komplikacích, zatím příliš nefunguje. Bolavým místem okruhu jsou potom dva dlouhé tunely, které se musí v případě kolon uzavírat.

Sdružení autodopravců Česmad Bohemia uvedlo, že nová část okruhu je při zhoršených klimatických podmínkách nebezpečná – po začátku zimy se ukázalo, že vozovka v tunelech a na mostech namrzá. Rozmrazovací systém není k dispozici, výsledkem je nečekaně vysoká nehodovost a velmi časté dopravní kolapsy a uzavírky už při mírném sněžení. „Nová část Pražského okruhu vybudovaná s extrémně vysokými náklady představujícími zhruba jednu miliardu korun na kilometr přináší zpětně státu milionové výnosy na mýtném. Bohužel ale především nákladní doprava, která tyto příjmy generuje, zde má podstatně větší problémy, než je pro komunikaci podobného typu adekvátní,“ uvedl generální tajemník sdružení Martin Špryňar.

Množství nehod ale nejde pouze na účet konstruktérů mostů a tunelů, je také důsledkem velmi silného provozu. Každý den se v novém úseku dlouhém 23 kilometrů vybere na mýtném zhruba milion korun. Vyšší zisky má stát už jenom v části dálnice D1 u Prahy, kde je však provoz veden v šesti pruzích – zatímco Pražský okruh je čtyřpruhový.