Příliv Regionov nekončí, dráhy koupí další sérii

Praha – České dráhy vyhlásily výběrové řízení na rekonstrukci dalších starých motorových vozů řady 810 a přívěsných vagonů odpovídající konstrukce na dvoudílné částečně nízkopodlažní dieselové jednotky. Dosud všechna výběrová řízení na modernizace těchto motoráčků měla jediný výsledek – vlaky Regionova ze šumperské strojírny PARS, kterých po českých kolejích jezdí už přes 160.

Další zakázka na dodávky Regionov – nebo obdobných vlaků, vyhraje-li v soutěži jiná společnost – by měla rozšířit vozový park drah o dalších jedenáct souprav. Jezdit budou v Pardubickém, Moravskoslezském a Středočeském kraji. Dopravce je za rekonstrukce ochoten dát 286 milionů korun, část peněz má jít z Regionálních operačních programů.

Sériové rekonstrukce starých dvounápravových motorových vozů, které se vyráběly v 70. a 80. letech minulého století, kdy jich musely ČSD nakoupit nečekaně vysoké množství, probíhají od roku 2006. Regionovy už jezdí ve všech krajích, podobně jako původní motoráky ale nejsou k vidění pouze na krátkých lokálkách, nýbrž například také na spěšných vlacích, které jedou i několik hodin.

Motorové vozy řady 810 (dříve M152.0) z Vagonky Studénka měly původně jezdit na krátkých tratích, jejich objednávku musely dráhy znásobit, když strojírny v 70. letech zastavily výrobu většího motorového vozu určeného pro regionální dopravu na delších tratích. Pokusné rekonstrukce vozidel proslulých tvrdými lavicemi a trhanou jízdou proběhly už v 90. letech. Kromě řady 811, která dostala především nový motor a nové sedačky, zatímco zbytek vozu se nezměnil, vznikla v Šumperku výraznější rekonstrukce motoráku na řadu 812 a přívěsného vagonu na řídicí vůz řady 912. Zeleně zbarvená souprava, která dostala přezdívku Esmeralda, se stala vzorem Regionovy. Ta už má na rozdíl od prvního prototypu podobu nerozpojitelné dvoučlánkové jednotky.