Trať do Sebnitz může zůstat nedokončena

Dolní Poustevna (Děčínsko) – Přeshraniční železniční provoz z Dolní Poustevny na Děčínsku do saského Sebnitz se možná neobnoví. Zatímco česká Správa železniční dopravní cesty opravila koleje z Poustevny na hranice už loni, německá Deutsche Bahn se ke slíbenému činu nemá. Trať nakonec nemusí být obnovena vůbec, protože Sasko provedlo velké škrty v regionální dopravě a uvažuje o úplném zastavení provozu mezi Sebnitz a Bad Schandau. Česká strana tak možná vyhodila miliony za obnovu tratě zbytečně.

Propojení Dolní Poustevny a Sebnitz by znamenalo zásadní zkrácení železničního cestování ze Šluknovského výběžku do Děčína, vnitrostátní vlaky si totiž výrazně zajíždějí na východ. O obnovení přeshraniční trati, která zanikla v roce 1945, se hovoří už pět let.

Podle původního návrhu měly vlaky jezdit okruh okolo Česko-saského Švýcarska po trase Děčín - Česká Kamenice - Rumburk - Sebnitz - Děčín. Cesta z okolí Šluknova by se díky tomu zkrátila zhruba na polovinu. „Té myšlenky se zatím nevzdáváme, kraj má o toto spojení dál velký zájem,“ upozornil vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.

Obě strany po vstupu Česka do Schengenského prostoru podepsaly memorandum o společném postupu, které dávalo naději na zprovoznění linky během roku 2010. Splnila to jen česká strana. Velká nádražní budova v Dolní Poustevně prošla stavebními úpravami a až na hranici byly položeny zbrusu nové kolejnice, vyráběné stejnou technologií jako na koridorech. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally stála rekonstrukce trati a nádraží asi 35,5 milionu korun.

Německá DB zatím s rekonstrukcí nezačala a SŽDC už připustila, že část peněz vydala zbytečně. „Částečně to možné je, i když se kromě přechodu dělaly i další práce,“ uvedl Halla.

Němci zatím situaci nekomentovali. Jasno o budoucnosti přechodu by tak mělo přinést až jednání zúčastněných stran, které je zatím předběžně naplánováno na 29. listopadu do Dolní Poustevny.