Česko zaplavily antikampaně, pro Klause jsou absurdní

Praha – S nástupem horké fáze předvolební kampaně zaplavily Českou republiku negativní billboardy, které, vedle oficiálních sloganů a hesel, mají především zesměšnit politického soupeře. Útočí zejména na předsedu ČSSD Jiřího Paroubka a lídra ODS Petra Nečase. Častým terčem je také bývalý lídr ODS Mirek Topolánek. Prezident Václav Klaus dnes označil takový druh kampaně za absurdní a přiznal, že mnohdy nedokáže ihned rozpoznat, který billboard určitou stranu podporuje, a který na ni naopak útočí. Za vyostřenou kampaň mohou podle hlavy státu třeba senzacechtivá média nebo zbytečné televizní debaty. Politické strany se hlásí jen k části antikampaní. U mnoha z nich zůstává zadavatel neznámý.

„Jedete rychle v autě, nemáte čas si přečíst titulek, a nikdo nerozlišuje, jestli je billboard souhlasný, nebo nesouhlasný. To je absurdní věc,“ uvedl Klaus při debatě se studenty brněnského gymnázia. Klaus soudí, že strany na sebe negativním způsobem útočí mimo jiné kvůli špatnému volebnímu zákonu. Poměrný volební systém prý dává opakovaně vzniknout patovým situacím, což je neúnosná věc, která vede politiky do této křeče, míní Klaus. 

Česko zaplevelily předvolební bilboardy (zdroj: ČT24)

Na vině je podle prezidenta i „mediální popkultura“. Klaus se opřel také do pravidelných televizních debat politiků, jmenovitě do Otázek Václava Moravce, které každou neděli vysílá Česká televize. Klaus politické debaty označil za „zrůdnost, která není v žádné zemi světa“. V zahraničí jsou podle něj televizní debaty kandidátů na čelní politické funkce exkluzivní a ojedinělou událostí, na kterou se účastníci dlouho připravují. Přílišná četnost debat podle Klause nutí politiky, aby na sebe více útočili.

Hlasy z ODS a ČSSD:

Martin Kupka, mluvčí ODS:

  • „Chtěli jsme upozornit na absurditu slibů Jiřího Paroubka.“
  • „Čelíme v každém případě agresivní kampani, ale není to příklad výjimečný.“

Petr Dimun, ředitel marketingu a PR ČSSD:

  • „Musíme ODS připomínat tu anamnézu, že něco jiného říkala a něco jiného dělá.“
  • „Negativní kampaň ČSSD nevede, bohužel se k ní uchylují naši političtí konkurenti.“

„Intenzita (negativní kampaně) je vyšší i než v roce 2006, a to proto, že se do hry zapojila i ODS. Doposud to bylo pole, které opanovala ČSSD,“ řekla pro ČT politoložka brněnské Masarykovy univerzity Anna Matušková.

Petr Nečas a Jiří Paroubek o negativní kampani:

Petr Nečas (ODS), volební lídr a místopředseda strany: "Sociální demokracie se nezmění a jde pouze cestou osobních útoků."

Jiří Paroubek, předseda ČSSD: „To napadání mé osoby, které mně osobně není nijak příjemné, jim nepřináší prakticky nic.“

Protože mnohdy zůstává zadavatel utajený, je možné se dobrat zodpovědnosti stranických aparátů pouze v případě, že se k danému billboardu přihlásí. Pořad České televize 168 hodin prokázal, že s jistotou lze v současnosti přičíst ODS pouze billboardy, na nichž předseda ČSSD Jiří Paroubek „bojuje proti plžům, mlžům a hlavonožcům“ a chce „zrušit poplatky u veterináře“. Na druhé straně ČSSD přiznává pouze billboardy hlásající „sliby a chyby“ Petra Nečase. Zadavatelé, a tudíž i financování ostatních nosičů antikampaní, zůstávají skryté.

  • Antikampaň - ČSSD autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1566/156544.jpg
  • Antikampaň - ODS autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1568/156741.jpg
  • Martin Kupka autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1568/156758.jpg
  • Petr Dimun autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1568/156760.jpg
  • Antikampaň - ČSSD autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1568/156742.jpg
  • Volby - antikampaň autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1555/155431.jpg