Senát podpořil regulaci reklamy. Týkat se bude i volebních kampaní

Šíření reklamy na nepovolené loterie bude porušením zákona, Senátem schválená novela zákona ale umožní také větší postih za anonymní politickou reklamu v době voleb. Až dvoumilionovou pokutu může dostat ten, kdo v předvolební kampani anonymně vylepí plakáty hanící například politického oponenta. „Jde o negativní kampaň, pomluvu nebo zavádějící informace o politickém protivníkovi,“ upřesnil senátor Jiří Oberfalzer (ODS). Zákon teď půjde k posouzení prezidentovi.

Zadávání, zpracování i šíření propagace na nepovolené loterie by mělo být nově porušením zákona o regulaci reklamy. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) senátorům řekl, že reklama na loterie by se tak dostala do podobného režimu jako reklama na tabákové výrobky. Šiřitelé reklamy by si museli zjistit, jakou loterii by propagovali. Kriticky se k novele stavěli zástupci Sdružení pro internetový rozvoj. Upozorňují, že reklamu vkládají na internetové stránky jiné firmy, jimž se tato místa prodávají. Podle nich tak provozovatelé webových portálů nemají šanci ovlivnit to, co se na jejich stránkách jako reklama objeví. 

Dosavadní legislativa o anonymní volební reklamě je podle ministerstva průmyslu a obchodu v praxi téměř nepoužitelná a reklama tudíž nepostižitelná. Nově by tak mělo být zakázáno „šíření anonymního oznámení, týkajícího se voleb v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování“.

Novela se kromě nelegálních loterijních společností a politické reklamy týká také pohřebnictví či reklamy na potraviny. Nad tím se pozastavuje předseda Institutu politického marketingu Pavel Šíma. „Zákon obsahuje omezení reklamy na kojeneckou výživu, pohřební služby a mezitím je tam někde i ta politická reklama. Asi zde panuje jakási představa, že stát má chránit spotřebitele i před politiky, tedy politici nás chrání sami před sebou, a to je trochu paradox,“ vysvětlil.

Politický cíl regulovat i volební kampaně

Vláda už v minulosti oznámila svůj záměr regulovat i samotné volební kampaně. Podle Šímy však nemá omezení volebních kampaní velký význam, ačkoliv jde podle něj o správný krok. „Ze zkušeností ze zahraničí se ukazuje, že to nemá příliš smysl. V praxi může docházet k tomu, že pokud budou například regulována tištěná média, marketéři svou informační válku přesunou třeba na sociální sítě, kde je dosah regulace malý,“ dodal Šíma.

Senátor Oberfalzer zároveň upozornil, že neexistuje způsob, jak by mohlo být případné omezení volební kampaně kontrolováno. „Nejsme schopni zkontrolovat, kolik například viselo billboardů, jak dlouho, za jaké ceny, jestli byly objednány prostřednictvím nějakých subjektů, a neumím si ani představit aparát, který by to umožnil. Myslím, že by se nic nestalo, kdyby v tomto ohledu zůstal stav takový, jaký je dnes,“ dodal Oberfalzer.

Negativní kampaň má u nás tradici

V minulosti se toto téma řešilo především v souvislosti se lživým inzerátem o Karlu Schwarzenbergovi (TOP 09) v době jeho kandidatury na post prezidenta republiky. Inzerát tehdy zadal advokát Vladimír Zavadil, který posléze musel zaplatit pokutu 20 tisíc, kterou mu uložila Česká advokátní komora. Schwarzenberg podal ve věci trestní oznámení na neznámého pachatele, které však policie odložila.

Negativní kampaň se ale objevila i u jiných politiků. Před volbami do Poslanecké sněmovny byl například současný ministr financí a předseda Hnutí ANO Andrej Babiš vyobrazen na billboardech se Zdeňkem Bakalou a nápisem „Poctivou prací k miliardám“. Na jiných byl zase ukázán se sloganem „Tankujte volové, z každého litru mám dvě kačky“. Babiš tehdy uvedl, že se Hnutí ANO k negativní kampani nesníží, a žádal o stažení billboardů se Zdeňkem Bakalou, protože „se s ním nekamarádí“.

Hejtman jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD) se také stal terčem anonymní negativní kampaně. Podél dálnice D1 v okolí Brna byly umístěny poutače s nápisy „kecal, lenoch, nevěrník“. Krajský Úřad Kraje Vysočina však nařídil tyto billboardy odstranit a hejtman je odmítl komentovat.

Události, komentáře: Konec hanlivé politické reklamy? (zdroj: ČT24)

Anonymní billboardy se objevily i v souvislosti s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). Stálo na nich „Vím jak na to, od mládí makám v parlamentu“ a Sobotka zde byl vyobrazen s pracovní přilbou. Předseda ČSSD tehdy pouze oznámil, že autoři billboardů by měli najít odvahu a ke své kampani se přiznat.

Billboard s nápisem „SPOZa Kremlu…zas něco přichází“ útočil během parlamentních voleb v roce 2013 na Stranu práv občanů. Neznámí autoři zřejmě naráželi na místopředsedu Martina Nejedlého, který je aktivní v české pobočce ruské ropné společnosti Lukoil. Zemanovci tehdy na negativní kampaň nereagovali.