Železniční výprodej: SŽDC zlevní tratě, které nechce

Praha – Za sníženou cenu nabídne Správa železniční dopravní cesty pět regionálních drah, kterých se chce zbavit. Původně chtěla od případného kupce za každou z nich desítky milionů korun, nikdo však neměl zájem. Nyní je nabídne za jednotky milionů. O některé nevyužívané tratě mají dlouhodobě zájem obce, ale chtěly by je získat zdarma, resp. za symbolicku cenu.

SŽDC se netají záměrem postupně rozprodat 21 železničních tratí, kde nejezdí vlaky – a často by ani nemohly, například kvůli zaasfaltovaným přejezdům. V prvním balíku původně nabízela pět drah, nyní ale jejich počet sníží na tři. Původní nabídky odpovídaly vyhlášce, například za 22kilometrovou trať Dolní Bousov – Kopidlno chtěla SŽDC 98 milionů korun. Nyní cenu výrazně sníží, za lokálku, která je bez dopravy od roku 2010, správě postačí 1,4 milionu korun.

Které tratě bude možné zakoupit?

  • Čížkovice – Obrnice (Ústecký kraj)
  • Dolní Bousov – Kopidlno (Středočeský kraj)
  • Kralovice – Mladotice (Plzeňský kraj)

Dvě tratě, které původně SŽDC také chtěla prodat, nyní stáhla. U úseků Čejč–Uhřice na Hodonínsku a Čelákovice–Mochov ve středních Čechách se podle mluvčího správy Marka Illiaše vyskytly problémy s prokazováním vlastnictví pozemků pod nimi.

Řada obcí má o opuštěné lokálky, které jimi procházejí, zájem. Chtějí z nich vytvořit turistické atrakce, například mezi Klobuky u Brna a Terezínem u Čejče by podle představ terezínské radnice mohla jezdit koněspřežná železnice. Desítky milionů v prvním kole si ale obce dovolit nemohly. Od počátku od SŽDC požadovaly bezúplatný převod, to však státní organizace odmítla s odkazem na zákony. Zdarma přitom tratě nenabídne ani v případě, že nebude zájem o prodej za jednotlivé miliony. Nejprve přijde na řadu snížení nabídky o polovinu, až poté může následovat nabídka obcím či krajům.

Radnice v minulosti dávaly najevo obavy, aby lokálky neskoupili spekulanti. V prvním kole se tak nestalo, v cestě za rychlým rozebráním infrastruktury a rozprodáním pozemků navíc stojí kupcům v cestě podmínka, kterou si SŽDC klade – alespoň pět let se musí nový vlastník o odkoupené dráhy starat.