Za dopravní přestupek pokuta, žádné průtahy ve správním řízení

Za vybrané dopravní přestupky, kde nyní nemohou, by policisté mohli rovnou na místě uložit blokovou pokutu a zabránit řidičům, kteří opakovaně porušují pravidla, aby ve správních řízeních zneužívali právních kliček. Starou pravomoc by policie mohla získat novelou silničního zákona.

Události ČT: Za dopravní přestupek bloková pokuta (zdroj: ČT24)

Policie a ministerstvo dopravy chtějí postihnout řidiče, kteří opakovaně porušují pravidla a ve správních řízeních se vyhýbají trestu. Jde o řidiče, kteří jezdí pod vlivem drog nebo alkoholu, ale i ty, co předjíždějí na zakázaných místech. Tito nezodpovědní řidiči by mohli zapříčinit obměnu současné praxe. „Právě na největší agresory je tento systém krátký, proto je potřeba hledat nějaká řešení a zajistit výchovný účinek a vymahatelnost práva,“ uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

S novelou silničního zákona by se tak policii mohla vrátit staronová pravomoc řešit některé přestupky na místě jen blokově. „Třeba u předjíždění, kde je dnes sedm bodů, řidič dostane v první fázi pokutu 2500 korun a v případě, že se toho dopustí opakovaně během jednoho roku, tak se automaticky vyboduje a není nutné správní řízení,“ přiblížil Lerch. Současná norma právě neumožňuje, aby se předjíždění řešilo v blokovém řízení.

Policejní kontrola
Zdroj: Michal Novák/ČTK

Boj s kličkami

Nová pravidla by nicméně mohla platit i pro samotná správní řízení. Pokuta by tam měla být nastavena v rozdílné výši třeba až tisíce eur jako v Německu nebo na Slovensku, aby tím odradili řidiče od účelového zdržování trestu. Ve správních řízeních teď totiž kvůli právnickým kličkám dokážou trestu uniknout. „Podle našich informací hodně pomohlo už zrušení institutu osoby blízké, ale samozřejmě je ve správních řízeních spousta kliček a český člověk je vynalézavý a snaží se obejít zákon,“ prohlásil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Změnou by pak mohly projít i sankce za opakované porušování pravidel. Podle Jindřicha Komárka z policejní akademie by se pokuta mohla vypočítat podle výše ročního příjmu pachatele přestupku, případně bychom mohli hledat inspiraci u dalšího evropského státu a jako ve Švýcarsku zavést konfiskace. O konkrétní podobě změn bude ministerstvo dopravy ještě debatovat.