Sexistické prasátečko získala ČSSD a TOP 09

Brno – Letošní anticenu Sexistické prasátečko dostala ČSSD a TOP 09. Vysloužily si ji ve veřejné anketě za příliš sexistickou reklamu v předvolební kampani. Porota odborníků na marketing a komunikaci ji udělila zlínské ČSSD a havířovské TOP 09, protože jako dominantní prvek reklamy prezentovaly intimní partie nahé ženy.

Porota „ocenila“ zlínské sociální demokraty za to, že v nedávné volební kampani použili jako reklamu ženský klín překrytý rukou a nápisem: „Pro spoustu z nás to bude poprvé. Nestyďte se nám dát šanci…“ Podobně vynalézavá byla i havířovská TOP 09, která umístila na svůj předvolební plakát slogan „Vždy na pravém místě“, a to formou razítka na ženském zadku v tangách.

Porotu tvořilo patnáct expertů, kteří vybírali z více než stovky reklam, uvedla Petra Havlíková z brněnského hnutí Nesehnutí, které veřejnou anketu pořádá už pošesté. Letos svůj hlas zaslalo 11 000 lidí.

Cílem soutěže je upozornit, že reklamy využívají stále sofistikovanější strategie. Podle organizátorů není sexistická reklama spojena jen se sexem nebo nahými či odhalenými lidmi. „Ve skutečnosti se sexismus projevuje zejména předsudky o méněcennosti některého pohlaví, sexistická reklama nám vnucuje, co to je správná žena a správný muž,“ upozornila Havlíková s tím, že její sdružení se snaží ukazovat stereotypy, které reklamní stratégové využívají.

Anketa Sexistické prasátečko

Anketu pořádá sociálně-ekologické hnutí Nesehnutí, které se snaží rozvinout celospolečenskou debatu o tom, co je v reklamě etické, a co ne. Mezi etické nároky na reklamu podle hnutí patří:

• Neobsahuje nevhodné dvojsmysly

• Neprezentuje ženy a muže ponižujícím způsobem

• Nezobrazuje násilné chování, domácí ani jazykové násilí

• Neukazuje ženy a muže jako sexuální ani jiné objekty

• Neužívá jazykovou pornografii, pokud nemá přímý vztah k předmětu reklamy