ČD koupí z Rakouska ojeté vagony, podobné jako má Regiojet

Praha – Českým drahám schválila dozorčí rada nákup až 80 vagonů z Rakouska. Nebudou to nové vozy, ale staré, nedávno rekonstruované, které už rakouský dopravce ÖBB nepotřebuje. ČD za ně zaplatí 417 milionů korun, na českých kolejích začnou jezdit v průběhu příštího roku.

České dráhy zvažovaly nákup 105 zbrusu nových vagonů sestavených v patnácti jednotkách Railjet. Nakonec koupily jen necelou polovinu, ale cestující, kteří se těšili na vylepšení drážního vozového parku nakonec dostanou alespoň částečnou náplast. ČD se domluvily s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB), že od nich koupí až 80 ojetých rychlíkových vagonů. Dráhy tak napodobí svého konkurenta RegioJet, půjde o starší vozy, které však v minulém desetiletí prošly důkladnou renovací. Dráhy mají zájem o vozy k sezení první i druhé třídy a také o lehátkové vozy. Vozy k sezení by měly být oddílové, všechny jsou vybaveny klimatizací a mohou jezdit až 200kilometrovou rychlostí.

Odkoupené vozy by ČD chtěly nasadit na linky Eurocity z Prahy do Budapešti a také Berlína. Pokud skutečně vyjedou do Německa, bude to paradoxně znamenat drobné snížení komfortu, dnes na berlínské lince jezdí nejmodernější vozy ČD, které konstrukčně vycházejí z těch, které teď ÖBB prodávají, mají však modernější podvozky a také tlakotěsné skříně.

Kolik rekonstruovaných rakouských vozů bude na českých kolejích v barvách ČD nakonec jezdit, není podle mluvčího ČD ještě zcela jisté. Maximální možný počet je 80, může jich však být i méně podle toho, kolik ve skutečnosti budou ČD potřebovat. První vozy by měly u ČD začít jezdit v průběhu příštího roku. Část z nich dráhy do provozu zřejmě nenasadí nebo je po čase stáhnou, podle mluvčího Joklíka nechají u jedenácti rekonstruovat interiér a z oddílových vagonů vytvořit kapacitnější velkoprostorové vozy.

Díky až 80 ojetinám a dalším 49 vozům v jednotkách Railjet budou mít dráhy nebývalé množství vagonů s klimatizací a pohodlnými podvozky. Z provozu by tak mohly ve větší míře zmizet staré rychlíkové vagony jezdící dodnes v továrním provedení ze 70. a 80. let minulého století. Rozhodně ale tyto vozy ještě z českých kolejí nezmizí, dráhy jich ještě mají téměř pět stovek a běžně se objevují na většině rychlíkových linek na elektrizovaných tratích, jako náhrady porouchaných novějších vozů se nárazově vyskytují i v soupravách některých expresů.

ČD nakupují ve větším rozsahu ojeté vagony ze zahraničí teprve podruhé. Poprvé sáhly rovněž do vozového parku ÖBB a zakoupily 32 rychlíkových vagonů z 80. let, které však – na rozdíl od nového nákupu – získaly v továrním provedení. Ačkoli původně dráhy uvažovaly o tom, že je pošlou na rychlíkovou linku z Prahy přes Plzeň do Chebu, nakonec je možné svézt se jimi na expresních spojích z Prahy do Zlínského kraje.