Šlapej taky - lidé bojují proti autům v ulicích

Praha - Ministerstvo dopravy chce do roku 2020 zvýšit počet cyklistů na silnicích a zároveň radikálně omezit jejich úrazy a nehody. Na úsecích, které cyklisti sdílejí s řidiči, má začít platit rychlost 30 kilometrů v hodině. Resort taky plánuje kampaně, které budou popularizovat jízdu na kole. Pokračovat má i výstavba nových cyklostezek, dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) by mohly přesáhnout 150 milionů korun. Omezit zbytečné zahlcování měst automobily se snaží i mnohá občanská sdružení.

Až čtvrtina lidí, kteří do práce nechodí, ale jezdí, by do sedmi let měla používat kolo - počítá s tím ministerská strategie rozvoje cyklistické dopravy, informuje Právo. Současné podmínky v tuzemských městech jsou ale číslu zatím hodně vzdálené. 

Omezit zbytečné zahlcování měst automobily při každodenních cestách do práce, zlepšit kondici lidí a oživit ulice se snaží i mnohá občanská sdružení. Například tento čtvrtek 23. května dostane každý, kdo se vypraví do práce na kole v tričku kampaně „Mám dvě duše, tak šlapu“, ranní kávu zdarma. V Praze budou lidi na bicyklech občerstvovat kavárny napojené na pražírny Doubleshot a Mamacoffee. 

"K rannímu setkání jezdců na kole zveme na Náplavku k Bajkazylu. Účastníci soutěže Do práce na kole se tam mohou mezi půl osmou a desátou hodinou setkat s organizátory a k nakousnutým kilometrům přidat i koláček,„ říká manažerka kampaně Iva Nevečeřalová z iniciativy Auto*Mat. “Kdo to nemá zrovna po cestě nebo preferuje odpolední kávu, může po celý den využít nabídku v dalších spřízněných kavárnách dle jejich otevírací doby.

Pražské kavárny podporující akci Kafe na triko zde.

Soutěž Do práce na kole letos již potřetí pořádá právě iniciativa Auto*Mat. Letos se do ní zapojilo 1 327 soutěžních týmů ze 776 firem a organizací z jedenácti měst. Dohromady soutěží 3 860 lidí. 

Proč šlapat?

Dobrá nálada po ránu, energie do další práce, radost z pohybu - že vám to chybí? Jezděte do práce na kole a zažijte tyto pocity každý den. Cesta do zaměstnání nemusí znamenat čekání v kolonách nebo mačkání se v přeplněné tramvaji. 

Snaha má samozřejmě i své odpůrce. Stát by neměl nikoho nutit měnit čtyři kola za dvě, myslí si například spolupracovník exprezidenta Klause Ladislav Jakl. Před půl rokem pobouřil cyklisty, když na svůj blog napsal, že zamořují vzduch pachem i hloupými argumenty. „Kolik asi vody spotřebují potenciálně různí manažeři nebo manažerky, když se budou muset sprchovat třikrát denně,“ uvedl.

Za cenu pěti nádrží benzinu si můžete koupit slušné kolo - pak už vás doprava nebude stát nic

V počtu týmů soutěžících v dojížďce do práce na kole se mezi sebou drtí bankovní domy a univerzity. Teď se rozhoduje o tom, která firma či instituce ze zapojených podniků z jedenácti českých a moravských měst získá titul Cyklozaměstnavatel roku. Rozhodnou o tom nekompromisní kritéria, jako je například umístění cyklostojanů nebo dostupnost sprch. Vypomoci k vítezství si organizace mohou i nákupem firemních kol. 

„Cestování do práce na kole zažívá boom. Dorazil k nám trend, který mění atmosféru metropolí západní Evropy a činí je příjemnějšími místy pro život. Stát hodiny týdně v dopravních zácpách a marně hledat místo k parkování už není moderní,“ říká manažerka kampaně Do práce na kole Iva Nevečeřalová z iniciativy Auto*Mat.

„Nahrazení auta na kratší cesty bicykly může firmám přinést značné úspory nejen za benzin, ale i za stavbu parkovacích míst, nakup a údržbu části firemního vozového parku a za nemocenskou. Je prokázáno, že lidé s pravidelnou fyzickou aktivitou nebývají často nemocní. Za cenu pěti nádrží benzinu si dnes můžete koupit slušné kolo na cesty do práce i za zábavou. Pak už vás doprava nebude stát nic,“ říká Iva Nevečeřalová.

Nejvíce se soutěží v ČSOB – celkem 117 lidí z 21 poboček. Prvenství je to ale těsné. Na druhé příčce stojí Komerční banka se 116 soutěžícími. Z univerzit se v první desítce umístily Univerzita Pardubice a Masarykova univerzita v Brně. Obě se shodným počtem 45 soutěžících.

Rájem pro vyznavače cyklojízdy se poslední dobou stává i Českolipsko

Každodenní jízdu do práce je možné střídat s cyklovýlety o víkendu. Rájem pro vyznavače cyklojízdy se poslední dobou stává například Českolipsko, které nabízí nebo už brzy nabídne několik nových tras. Radnice, které za novinkami stojí, si od nich slibují, že podpoří vadnoucí turistický ruch. 

Vhodný terén a krásná příroda je pro tvůrce cyklotras ideální kombinací. Českolipskem jich vedou desítky kilometrů a přibývají další - v údolích poblíž řek nebo na tělesech bývalých železničních tratí. Nová cyklistická trasa nedávno propojila například Sloup v Čechách s Novým Borem. Další se letos na jaře otevřela v Podralsku, v údolí řeky Ploučnice. V hledáčku vyznavačů jízdy na kole jsou navíc i další zajímavé úseky. Například zrušená železnice z Nového Boru do Jablonného v Podještědí. Tipy na výlety naleznete zde.