Sněmovnu čeká mimořádná schůze kvůli lithiu. Těžbu chce řešit i Senát

Události: Parlament čekají mimořádná jednání kvůli případné těžbě lithia (zdroj: ČT24)

Poslanci se před volbami ještě jednou sejdou. Předseda sněmovny Jan Hamáček (ČSSD) řekl České televizi, že mimořádná schůze kvůli těžbě lithia na Cínovci proběhne v pondělí 16. října v jednu hodinu odpoledne. Těžbu lithia v Česku budou ještě před volbami řešit obě komory parlamentu. Ve středu budou o lithiu debatovat i senátoři v rámci své řádné schůze.

Ke svolání mimořádné schůze je potřeba nejméně 40 poslaneckých podpisů. Politici jich ale dali dohromady 62. Do sněmovny je donesl předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik. 

Jednací sál sněmovny se nyní rekonstruuje. Mimořádná schůze se tak uskuteční v zasedacím sálu klubu ČSSD v jiné budově komory ve Sněmovní ulici. V náhradním sálu není hlasovací zařízení, hlasy tak budou muset sčítat skrutátoři.

  • Parlamentní jednání bezprostředně před volbami zákony nezakazují. V roce 2010 se poslanci sešli dokonce den před volbami. Schválili tehdy vydání povodňových dluhopisů za tři miliardy korun a přehlasovali prezidentovo veto novely, která zvýšila podíl biosložek v benzinu a v naftě. 
  • V roce 2002 poslanci posuzovali pár hodin před otevřením volebních místností návrh na nákup stíhaček Gripen. 
  • Den před volbami jednala sněmovna i v roce 1998, kdy projednávala například prezidentem vrácenou novelu zákona o loteriích.

Příčinou sporů je memorandum o dolování na Cínovci, které minulý týden podepsal ministr průmyslu Jiří Havlíček (ČSSD) s australskou firmou European Metals Holdings (EMH).  „Doufám, že na schůzi Senátu a poté i na schůzi sněmovny budu mít příležitost celý proces necenzurovaně prezentovat,“ řekl Havlíček. Veřejnost chce do detailu seznámit hlavně se zrodem a průběhem kauzy lithium.

Podle kritiků je lithium strategická surovina, která by měla patřit státu. Ostrý spor kvůli tomu propukl hlavně mezi ČSSD a ANO. „Je podepsané memorandum, které v této chvíli považuji za naprosto zbytečné, protože minimálně čtyři až pět dalších let budou trvat další řízení, povolovací řízení. Není žádný důvod dělat takové rozhodnutí dnes,“ řekl na tiskové konferenci ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).  

Komunisté chtějí podle Kováčika slyšet, co podpisu memoranda předcházelo: „To přece nepřišlo jako blesk z čistého nebe. Chceme, aby národní bohatství České republiky zůstalo v České republice.“ Předseda SPD Tomio Okamura kritizoval obě největší koaliční strany: „To, co předvedly s lithiem hnutí ANO, konkrétně ministr Brabec, a ČSSD, konkrétně ministr Havlíček, je skutečně zlodějina a tunel století.“

Na mimořádné jednání dorazí i ODS, TOP 09 a vládní lidovci, i když svolání jednání podpisem nepodpořili. „Pokládám za dramatickou chybu, že ministr průmyslu memorandum podepsal krátce před volbami. Od schůze si nic neslibuji,“ řekl České televizi předseda TOP 09 Miroslav Kalousek.

Podle šéfa ODS Petra Fialy je mimořádná schůze několik dní před volbami spíš politický trik. „To situaci nijak nevyřeší,“ dodal. Konkrétní výsledek od jednání nečeká ani předseda lidovců Pavel Bělobrádek: „Mělo by ho, kdyby to vysvětlil ministr životního prostředí.“

V zemi jsou tři procenta světových zásob lithia

V Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zásob lithia. Většina je na Cínovci a malé ložisko ve Slavkovském lese. Lithium lze těžit hloubkově ve štolách nebo se dá získávat z odkališť, která zbyla po těžbě cínu. Hlubinnou těžbu v Krušných horách plánuje společnost Geomet vlastněná EMH. Začít by chtěla v roce 2022. Za 21 let plánuje dobýt 37 milionů tun rudy.

Povrchově chce těžit lithium u Cínovce společnost Cínovecká deponie, kterou ovládá investiční skupina RSJ kolem miliardáře Karla Janečka. Firma má od loňského podzimu všechna povolení k těžbě.

Zájem o lithium mají hlavně automobilky

Cena lithia nyní neustále roste. Hlavním tahounem zájmu jsou automobilky. Ještě roku 2012 spotřebovávaly jen sedm procent vyprodukovaného lithia, o dva roky později to bylo už 14 procent a roku 2016 už tvořily 50 procent spotřeby.

Hlavní příčinou nebyl ani tak rozvoj osobní automobilové dopravy, ale výrazný rozvoj elektrických autobusů v Číně, který nastal roku 2015. Pokud se bude ekonomika vyvíjet podle očekávání, čeká lidstvo v dohledné době obrovský nárůst elektromobility.