Cyklistické ulice v Česku: za rok a půl vznikly jen dvě, třetí je v plánech

Před rokem a půl Česko umožnilo vznik cyklistických ulic. Dosud ale fungují jenom dvě – obě v Ostravě. Uherské Hradiště pak speciální komunikaci plánuje. Praha nebo Hradec Králové ji zvažují.

Jedna z cyklistických ulic v Ostravě
Zdroj: Josef Laža

Cyklistická ulice je označená značkou „Zóna pro cyklisty“. Cyklisté tady můžou jezdit vedle sebe a využívat tedy celou vozovku – což je velký rozdíl oproti cyklostezce, kde mají vyznačený jen pruh, tedy část vozovky. Auta do cyklistické ulice vjet mohou, ale maximálně rychlostí 30 km/h a nesmí kolaře ohrozit. Cyklisté naopak musí umožnit autům průjezd.

Zákon vznik cyklistických ulic umožnil v únoru 2016. Česko se inspirovalo zahraničím. Podobný typ komunikací mají například v Německu nebo Nizozemsku.

Ulice Domovská v ostravském obvodu Hrabová se na cyklistickou zónu změnila před rokem. Je dlouhá 800 metrů. Původně tudy vedla jedna z nejstarších cyklistických tras. „Podle statistiky z roku 2015 vyplývá, že bylo napočítáno 493 cyklistů během 4 hodin,“ řekl ČT cyklokoordinátor Martin Krejčí. Kolařů přibylo kvůli nové zástavbě. Z ulice se proto v červenci 2016 stala cyklistická zóna. Ta má být pro kolaře bezpečnější.

Cyklistickou se stala v severomoravské metropoli i ulice Antonína Brože v obvodu Ostrava-jih. Coby slepá ulice vede k bývalému areálu Tatra a městským lesům. Je dlouhá asi 400 metrů. Kolařů tady podle cyklokoordinátora jezdí ještě víc než v Domovské, statistika z roku 2015 ukázala 577 cyklistů v obou směrech během čtyř hodin.

Domovskou a Antonína Brože by mohla v Ostravě doplnit třetí cyklistická ulice. „V současné době uvažujeme ještě o zřízení další cyklistické zóny v MOb Hrabová na ulici Šídlovecké, která funguje jako hlavní přístupová komunikace pro cyklisty k cyklotrase podél řeky Ostravice,“ uvedl cyklokoordinátor Ostravy Martin Krejčí.

Ostrava je podle BESIPu jediným městem, kde v současnosti cyklistické ulice fungují. „V současné době jsou cyklistické zóny v Ostravě a připravují se v Uherském Hradišti,“ uvedla Zuzana Ambrožová z BESIPu. Uherské Hradiště plánuje úpravy na cyklistické trase Mojmír. „Trasa Mojmír byla posunuta do fáze projektu, konkrétně dokumentace pro územní rozhodnutí. Před schválením musí projít řadou jednání, především s Povodím Moravy,“ řekla Jitka Vrtalová z Asociace měst pro cyklisty.

Další města o cyklistických zónách teprve uvažují. „Uvažuje se, že by mohla být jedna na cyklotrase A2, ale to jsou zatím jen předběžné úvahy,“ sdělil tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Zónu pro cyklisty podle Karla Šimonka, referenta dopravní koncepce, zvažuje také Hradec Králové. Město aktuálně pořizuje návrh plošného zklidňování dopravy. „Součástí našich požadavků je i prověření možnosti využití tohoto způsobu označení pozemní komunikace,“ uvedl Šimonek pro ČT.