Gripeny budou moci útočit i na pozemní cíle. Potřebnou technologii mají z Izraele

Laserová technologie pomůže gripenům zacílit i na zem (zdroj: ČT24)

Dosud hlídaly jen vzdušný prostor, nyní si české gripeny mohou troufnout i na pozemní cíle. Pro vylepšení palebné síly se armáda poohlédla po izraelských technologiích. Laserově řízenou munici nyní doplní čtyři speciální zaměřovače. Za novinky ministerstvo zaplatilo 380 milionů korun.

Nadzvukové letouny Jas–39 Gripen měly dosud ve výbavě kromě kanónu jen rakety vzduch-vzduch. Piloti už si ale zvykají i na laserově naváděné bomby. Nyní k nim přibyly poslední potřebné části, tedy zaměřovače.

Právě díky laserovým paprskům mohou izraelské střely přesně zasáhnout i pozemní cíle. Útočit mohou z výšky v rozmezí pět až dvacet kilometrů. Při koordinovaném útoku více strojů se přitom všechny mohou spolehnout pouze na jeden laserový zaměřovač.

Kvůli snížení civilních ztrát jsou laserové bomby velmi přesné. Kromě dvou paprsků zaměřovač obsahuje také infračervenou i klasickou kameru. To umožní pilotům ve vzduchu identifikovat neznámá letadla až na vzdálenost několika desítek kilometrů. Dosud tak činili pouze vizuálním kontaktem.

„Budeme se muset naučit obsluhovat celou škálu munice, která bude poskytnuta letounu gripen,“ zmiňuje velitel taktického letectva Jan Ďucha.

Vylepšení českých gripenů znamená také možnost nového nasazení v rámci NATO. „Letouny budou schopny nasazení i do operací, kdy se bude působit na pozemní cíle při podpoře pozemních vojsk,“ dodává zástupce velitele vzdušných sil Petr Hromek.

Gripeny s českými výsostnými znaky čeká v roce 2019 další zahraniční mise v Pobaltí. Nový systém na pozemní cíle zde ale zatím nebudou mít k dispozici.

  • Letouny JAS-39 Gripen se vyrábějí ve švédském Linköpingu a běžně se o nich mluví jako o švédském letadle.
  • Na vývoji a hlavně prodeji v zahraničí se ale podílela i britská zbrojovka BAE Systems.
  • Také některé důležité komponenty jsou ze zahraničí: například motor, který vyrábí Volvo, původně vyvinula americká firma General Electric. Za oceánem vzniklo i vystřelovací sedadlo či systém řídící let. Další součástky zase pocházejí z Francie či Německa.
  • Gripeny dosahují maximální rychlosti 2400 km/hod a jejich dolet je zhruba 3000 km.
  • Česko má pronajatých celkem 14 těchto strojů, dva z nich jsou dvoumístné. Stíhačky mají momentálně základnu na letišti v Čáslavi, kde jsou kromě gripenů také bitevníky L-159 Alca.