Na nebi klid, na zemi překvapení. Závada v Burgasu se objevila náhle, na evakuaci se čekalo dlouho

UDÁLOSTI: Airbus zůstává po problémovém přistání v Burgasu (zdroj: ČT24)

Ještě chvíli před přistáním se zdálo, že jde vše jako na drátkách. Potom skončil Airbus A320 se 178 cestujícími, kteří přilétali z Brna, na trávě vedle dráhy burgaského letiště. Jak vyplývá ze záznamu komunikace z věží, který Česká televize prostudovala, stalo se vše až na zemi. Piloti si stěžovali na nefunkční hydrauliku, nedokázali ovládat přední kolo.

Úterní incident na burgaském letišti skončil nejlépe, jak může letecký incident skončit – bez sebemenšího zranění. Přesto vzbudil velkou pozornost – nestává se každý den, aby se do něčeho jen vzdáleně podobného připletl stroj na lince českého dopravce. Co přesně se stalo, však zatím ani firma Travel Service, ani bulharští vyšetřovatelé nesdělili.

Airbus A320, který má Travel Service na letní sezonu pronajatý od řeckého Orange2fly, provedl přístrojové přiblížení s využitím radiomajáku VOR a do chvíle, než dosedl, se zdálo být vše v pořádku. Až teprve asi minutu po přistání po zavolání z věže posádka oznámila: „Máme po přistání problémy s řízením a hydraulikou, nefunguje nám natáčení přední podvozkové nohy. Pravděpodobně budeme potřebovat na evakuaci přivézt schody.“

Pozoruhodné bylo, že poté, co se letadlo ocitlo mimo dráhu a posádka požádala o evakuaci, dlouho se nic nedělo. Po dvanácti minutách volala posádka znovu, aby se ujistila, zda jsou na cestě schody, které si vyžádala. „Teď to tady koordinujeme,“ zněla odpověď. Cestující popisovali, že i situace v letadle byla po neobvyklém konci cesty zmatená. 

Co přesně se letadlu stalo, stále zjišťují přímo v Burgasu vyštetřovatelé. Technici se zároveň snaží vrátit je do provozu. „Na uvedení letadla do stavu letové způsobilosti v současné době pracuje společnost Lufthansa Technic, což si může vyžádat i několik dní,“ řekla mluvčí společnosti Travel Service Vladimíra Dufková.

Závažný incident

Zástupce ředitele českého Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Josef Bajdák přesto předjímá, jaký bude obecný závěr vyšetřování. „Jsem přesvědčen, že nejenom my, ale i bulharští kolegové to označí jako závažný incident,“ nastínil.

  • Závažný incident je podle metodiky Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) takový incident, který „zahrnuje okolnosti naznačující, že téměř došlo k nehodě“.
  • Za leteckou nehodu se považují takové události, při kterých někdo zemře či utrpí vážné zranění nebo při nich letadlo utrpí těžké strukturální poškození, popř. po nich letadlo není k nalezení.

K závažným incidentům dochází v Česku, resp. u českých dopravců, výjimečně. V případě velkých letadel takto naposledy hodnotil ÚZPLN událost, kterou vyšetřoval, v roce 2014, kdy se k sobě nebezpečně přiblížila dvě letadla ATR-72 Českých aerolinií. O rok dříve pak vyjel mimo zpevněnou dráhu Boeing 737 společnosti Travel Service po přistání v Pardubicích.