Obce řeší, jak v naléhavých situacích kontaktovat vlastní obyvatele

V případě nebezpečí nebo nenadálé situace tuzemské obce často nemají způsob, jak zkontaktovat vlastní občany, natož třeba chataře v oblasti. Mnohým chybí legální a hlavně aktualizované databáze místních. Lidé mnohdy odmítají své údaje poskytovat, jindy zase radnice nemají potřebnou techniku.

Video Události
video

Starostům obcí chybí legální a aktualizované databáze místních

„Nebyli jsme schopni zacílit hlášením městského rozhlasu na konkrétní lokalitu, takže náš pracovník objížděl ty okolní ulice a varoval obyvatele, aby se nepřibližovali,“ vzpomíná starosta Uherského Brodu Patrik Kunčar (KDU-ČSL) na tragickou událost z února 2015, kdy ve zdejší restauraci Družba zastřelil třiašedesátiletý Zdeněk Kovář osm lidí.

Dnes ‒ po dvou letetech ‒ by podobnou situaci ohledně informování obyvatelstva uměli vyřešit lépe i rychleji. Z dotací si pořídili bezdrátový rozhlas. „Máme mapu s rozmístěním hlásičů a sirén v centru města, kdy jsme schopni si vydefinovat konkrétní hlásiče,“ říká Kunčar.

Na podobný systém čekají třeba ve Velvarech, kde se bojí Bakovského potoka, který je dlouhodobě neřešený a může při jeho případném vylití vzniknout riziko bleskové povodně.

Obyvatele zatím informují alespoň mailem a smskami. Jenže ne všichni jsou ochotni kontakty radnici poskytnout. Ve Velvarech proto evidují jen jednotky procent všech obyvatel.

Situace by se navíc mohla zkomplikovat příští rok, kdy se ochrana osobních údajů začně řídit podle jednotných pravidel EU.