První bitva skončila a show must go on

Praha - Kampaň před druhým kolem je v plném proudu, štáby připravují strategii pro předvolební duely. Miloš Zeman vsází na televizní debaty a Karel Schwarzenberg chce i nadále chodit mezi lidi a organizovat koncerty. Pro oba kandidáty bude nyní klíčové, aby získali voliče těch neúspěšných. Otázkou ale je, zda si právě oni vůbec vyberou, koho podpoří, a jestli k urnám nakonec dorazí. A co si o sobě vzájemně myslí? Oba na sobě oceňují smysl pro humor a jeden druhého si na Hradě představit dokáže, i když Zeman by měl vůči Schwarzenbergovi jisté výhrady.

Pro oba kandidáty je situace hodně složitá – podařilo se jim přesvědčit svoje vlastní příznivce a teď je musejí opět zmobilizovat a ještě navíc přilákat voliče těch, kteří neuspěli. A s tím už jim začaly pomáhat politické strany - ODS vzkázala, aby podporovatelé Přemysla Sobotky dali hlas Karlu Schwarzenbergovi. Jan Fischer váhá a s doporučením přispěchala také ČSSD. Ta překousla nedávnou nevraživost k Miloši Zemanovi a dnes vyzývá k jeho podpoře. A budou to právě hlasy levicových voličů, které podle komentátorů to druhé kolo rozhodnou. 

Nyní se tedy hraje o hlasy Jana Fischera a Jiřího Dienstbiera. Každého z nich podpořilo přes 800 tisíc lidí, dohromady tedy armáda jeden milion 600 tisíc hlasů. Dá se tak předpokládat, že právě tyto hlasy rozhodnou. Nelze ale opomenout ani ty, které získal Vladimír Franz. 

Boj o Hrad – kolo druhé: Kdo je kdo? 

Oba kandidáti se ve vrcholné politice víceméně míjeli. Až do roku 2010, kdy zamířili do sněmovních voleb v čele svých nových stran. Schwarzenbergova TOP 09 uspěla, Zemanova Strana práv občanů se do dolní komory těsně nedostala. Teď, po třech letech se tito muži střetávají znovu. 

K jednomu neodmyslitelně patří cigareta, druhý je známý milovník dýmek. Ale to není jediný rozdíl mezi Milošem Zemanem a Karlem Schwarzenbergem. Zatímco Zeman spoléhá na svoji zemitost a levicovou rétoriku, Schwarzenberg sází na intelektuální prostředí a mladé lidi a také na sadu motýlků. 

První byl na vrcholu v 90. letech, druhý reprezentuje současnou vládu

Schwarzenberg: "On reprezentuje minulost, naší minulost posledních deseti až patnácti let. Doufám, že se mi podaří během těch pěti let naši zemi uvést do stavu, kdy můžeme opravdu říct, že heslo na prezidentské vlajce 'Pravda vítězí' odpovídá skutečnosti." 

Zeman: „Chtěl bych panu Schwarzenbergovi říct, že jeho skutečně pokládám za muže současnosti. Za muže, který jako ministr, a dokonce nejen jako ministr, ale i jako druhý muž vlády a poslanec, hlasoval pro zvýšení daní na potraviny a léky, pro důchodovou reformu, pro církevní restituce. Ano, pan Schwarzenberg je mužem současnosti.“

Miloš Zeman byl díky opoziční smlouvě, uzavřené s Václavem Klausem, na vrcholu kariéry do roku 2002. Po neúspěšné kandidatuře na prezidenta v roce 2003 se stáhl na chalupu na Vysočině. Rok poté naopak začal vzestup Karla Schwarzenberga. O tři roky později už byl Schwarzenberg ve vládě jako ministr zahraničí. Před posledními parlamentními volbami se Miloš Zeman pokusil vrátit do vrcholné politiky s vlastní stranou. A na novou stranu vsadil i Karel Schwarzenberg - s tím rozdílem, že chtěl svou politickou pozici upevnit. 

Miloš Zeman byl na konci 60. let členem KSČ, po rozpadu Občanského fóra se na čas přiklonil k Občanskému hnutí, největší stopu ale zanechal jako člen a předseda ČSSD. Dnes je čestným předsedou strany, která má jeho jméno i v názvu, Strana práv občanů ZEMANOVCI. Karel Schwarzenberg býval členem ODA, dnes je předsedou TOP 09. Do Senátu navíc jednou kandidoval za US-DEU a ministrem zahraničí se poprvé stal jako nominant Strany zelených. 

Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg
Zdroj: ČT24

A ještě krátké osobní profily: Oba pánové se rozvedli a znovu oženili. Karel Schwarzenberg ovšem podruhé se stejnou dámou. Oba také mají dceru a syna. A ještě jedna shoda. V pořadí Schwarzenberg, Zeman jsou nejstaršími kandidáty z původní devítky. Prvnímu jmenovanému je 75, druhému 68 let. 

Tři otázky České televize

Jaká je nejlepší a nejhorší vlastnost vašeho soupeře?

  • Zeman: „Tak má smysl pro humor a je prvním místopředsedou vlády, která není úspěšná, což je jeho vlastnost nejhorší.“ 
  • Schwarzenberg: „Jeho smysl pro humor je velice dobrá vlastnost a velká politická zkušenost… Dovede udělat velmi nešťastný výrok.“ 

Dokážete si ho představit jako prezidenta? 

  • Schwarzenberg: „Samozřejmě. Mám velmi pestrou fantazii.“
  • Zeman: „Byl by prezident s určitými vyhraněnými názory… s pravicovými názory.“

Jmenujte tři rozdíly mezi vámi a soupeřem? 

  • Zeman: „Máme odlišný názor na církevní restituce, patrně i na majetková přiznání, na důchodovou reformu, patrně i na daně.“
  • Schwarzenberg: „V zásadě vycházíme z úplně jiných východisek ve svém myšlení… a řídíme se taky v politice úplně jinými principy.“ 

A kolik kampaň stála a co bude dál? 

Billboardy, letáky, placky - za propagaci utratili oba kandidáti miliony. Konečný účet prvního kola? Výdaje na kampaň versus získané hlasy ukazují, že Karel Schwarzenberg za jednoho voliče v přepočtu zaplatil 18 korun, jedna obálka v urně pro Miloše Zemana stála 8 korun. 

Podle kandidátskými týmy zveřejněných statistik Zeman utratil za kampaň dvakrát míň než Schwarzenberg - přiznává částku 10 milionů. Přestože může investovat ještě jednou tolik, v příštích 14 dnech už chce pokladnu otvírat jenom minimálně. „Nevidím důvod, za co by se měly ty peníze utrácet. Z toho prostého důvodu, že televizní debaty jsou zadarmo. Možná ještě dáme nějaký inzerát, možná vylepíme nějaký nový billboard,“ tvrdí Zeman. 

Tým Karla Schwarzenberga do kampaně zatím investoval celkem 22 milionů korun. V kandidátské pokladně mu na propagaci zbylo ještě 5 milionů - a právě do této částky se chce vejít i s kampaní pro druhé kolo. „Nevím, kolik to bude stát. Nějaký peníze se ušetřily a uvidíme, co to bude stát,“ komentoval přípravy Schwarzenberg. 

Za peníze od dárců, které dvěma prezidentským finalistům na účtech zůstanou i po skončení druhého kola, už žádné billboardy nebudou. Stejně jako zůstatky ostatních - méně úspěšných kandidátů - půjdou na dobročinné účely.

Povolební den a kampaň kandidátů pohledem Událostí (zdroj: ČT24)