Dopravní policie: Bodový systém se osvědčil

Praha - Bodový systém, který na českých silnicích platí od 1. července 2006, se podle Josefa Tesaříka z dopravní policie osvědčil. Naopak počáteční zhoršení dopravní situace po zavedení bodového systému připisuje Tesařík negativnímu přístupu médií k problematice v té době nového silničního zákona. Expert na dopravu Stanislav Huml si naopak myslí, že bodový systém ještě neměl čas dokázat své kvality.

„Bodový systém, podle mého soudu, ještě nezačal plně účinkovat,“ uvedl Huml s odkazem na předpokládaný preventivní účinek trestných bodů. Huml se s Tesaříkem shoduje, že kritika od médií i známých osobností, které byl systém zpočátku vystaven, zásadním způsobem snížila respekt řidičů k novému opatření.

„Teprve teď, po období dvou let, už začínají být někteří lidé opravdu vybodovaní a veřejnost si začíná uvědomovat, že rizika vyplývající z nějakého získání bodů je mohou skutečně ohrozit,“ vysvětlil Huml. Dále dodal, že by systému trestných bodů dal ještě zhruba rok, aby začal opravdu účinkovat. „Pokud by se (bodový systém) ještě i za rok míjel účinkem, pak by se asi mělo vyhlásit: Bodový systém se minul účinkem plně. Ale já věřím tomu, že nehodovost teď už půjde dolů,“ doplnil Huml.

Za červenec 2006, od kdy začal bodový systém platit, zemřelo na silnicích 73 lidí, což bylo o 47 méně než rok předtím. Ve stejném měsíci roku 2007 ale policisté opět evidovali 120 mrtvých. Mírný byl v roce 2006 i srpen, který si vyžádal 79 obětí. Ve stejném měsíci o rok dříve zemřelo 103 lidí, o rok později pak 102. Září 2007 si pak vyžádalo 124 obětí, což bylo o 30 lidí víc než v předcházejícím roce a o 21 víc než v roce 2005.

V průběhu dvou let, kdy postih řidičů trestnými body platí, šetřili policisté do pátku zatím 344.551 dopravních nehod, při kterých zemřelo 2071 lidí. Podle policejních statistik havarovalo od července 2004 do června 2006, tedy za stejně dlouhé období, kdy ještě neplatila novela silničního zákona, 401.833 řidičů a zemřelo 2264 lidí. Počet nehod tedy klesl, ale spolu z bodovým systémem přinesla novela silničního zákona také povinnost nahlašovat pouze nehody se škodou nad 50.000 korun. Do té doby museli řidiči hlásit policii i nehody nad 20.000 korun.

Statistiky uveřejněné na stránkách ministerstva dopravy uvádí, že od července 2006 byl potrestán stržením bodů zhruba každý jedenáctý z řidičů registrovaných v ČR. Celkem mělo v květnu letošního roku alespoň jeden trestný bod v centrálním registru řidičů 562.074 lidí. Nejvíce bodovaných řidičů bylo v Praze, nejméně v Karlovarském kraji. V porovnání s množstvím registrovaných řidičů v jednotlivých krajích ovšem eviduje Karlovarský kraj nejvíc bodově trestaných lidí.

Na svých kontech mělo od 1. července 2006 do letošního května nejvíce lidí po dvou bodech. Bylo jich 37 procent ze všech bodovaných řidičů. Jeden bod má 21 procent řidičů, dvě procenta dosáhla hranice 12 bodů. Nejméně je řidičů s 11 body.

Výrazně menší počet bodů získaly ženy, kterých bylo tímto způsobem potrestáno asi 15 procent z celkového počtu řidičů s body na kontě. V České republice je přitom mezi registrovanými řidiči 40 procent žen.

Nový silniční zákon, který přinese změny především do bodového systému, by mohl podle ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) začít platit již od začátku příštího roku.

Navrhovanými změnami jsou například šestibodový trest pro řidiče, kteří by jiným bránili v předjíždění. Novela nemění trestání jízdy pod vlivem alkoholu a drog, překročení nejvyšší povolené rychlosti a telefonování za jízdy. Experti ministerstva se shodli i na tom, že zachovají počet 12 bodů, po jejichž dosažení přicházejí neukáznění řidiči na rok o řidičský průkaz.

Mezi prohřešky by se mělo nově zařadit například nedodržení bezpečné vzdálenosti a nedání znamení při změně směru jízdy, oba přestupky by měly být trestány dvěma body. Odborníci se ovšem zatím neshodli, jakým způsobem se bezpečná vzdálenost bude definovat.

Skupina expertů tvořená zástupci jednotlivých politických stran se v současné době věnuje návrhu novely, ve kterém se vyjadřují k navrhovaným změnám zákona, které připravila expertní komise ministerstva dopravy.