Blíží se jarní prázdniny. Na co je dobré pamatovat při cestě do Alp?

Příští víkend odstartují jarní prázdniny. Tisíce lidí, hlavně rodiny s dětmi, vyrazí do hor, a to nejen do těch tuzemských. Do Alp - do Rakouska, Itálie a Francie - jezdí každoročně přes půl milionu Čechů. Roli jejich předjezdce si vyzkoušel štáb České televize společně s Ústředním automotoklubem (ÚAMK). Zjišťoval, kudy jet, na co si dát pozor i jakých rad se držet. 

Zdroj: ČTK/DPA Autor: Karl-Josef Hildenbrand

Z Prahy do Innsbrucku. Vůz ČT jel přes Německo, auto ÚAMK zamířilo přímo do Rakouska. Obě trasy jsou zhruba stejně dlouhé, 550 kilometrů, na každé ale čekaly na řidiče jiné problémy.

„Pokud jedeme do Alp, tak se rozhodně vyplatí tankovat na poslední benzinové stanici v Česku, je to levnější,“ říká mluvčí automotoklubu Petr Vomáčka.

V Rakousku se vyplatí nepřekračovat povolenou rychlost. „Od nového roku zde platí nové nařízení, že policie může sebrat klíčky od vozidla, když překročím rychlost, a zabavit je až na 24 hodin, a také hrozí pokuta až do výše dva tisíce eur (54 tisíc korun),“ upozorňuje Vomáčka. 

V Rakousku se řidiči také mohou setkat s  menšími komplikacemi, stále zde totiž probíhají přísnější bezpečnostní kontroly kvůli uprchlické krizi. 

Postřehy z obou cest

Běžně se dá ujet vzdálenost zhruba 550 kilometrů z Prahy do Innsbrucku za šest a půl hodiny. Vůz ÚAMK, který jel celou dobu po dálnici, spotřeboval 40 litrů benzinu. Náklady i s dálniční známkou činily 1310 korun. 

Štáb ČT na cestě přes Rakousko spotřeboval 30 litrů nafty, náklady byly zhruba o 200 korun nižší. 

Nezapomeňte na pojištění

Alpy si lyžaři vybírají hlavně kvůli stovkám kilometrů prostorných sjezdovek. Jenže lyžování má také svou odvrácenou stranu. Úrazy. Například pokud lyžař na sjezdovce zraní druhého, pak je zodpovědný za náhradu škody. Ta se v zahraničí může vyšplhat do desítek, ale i stovky tisíc korun. Asociace pojišťoven proto doporučuje mít uzavřené i pojištění odpovědnosti.

Čeští lyžaři mívají tak jednu, dvě nehody za den. Například si zlomí nohu, mají problémy s rameny, hlavou, krkem, protože jezdí rychle. Mají i kolize s lyžaři nebo snowboardisty.

V případě problémů mohou použít například aplikaci první pomoci, tu si lze stáhnout do mobilních telefonů.

Když způsobíte škodu jinému

Petra Koláčková loni v rakouském Schladmingu srazila na svahu jinou lyžařku. Za dva měsíce jí přišel dopis: ošetření zlomených žeber a následná domácí péče. Celkem Rakušanka požadovala téměř 180 tisíc korun.

„Protože jsem měla pojištění vůči odpovědnosti do tří milionů, takže se ta částka dala pokrýt,“ říká Koláčková. Musí se však do Rakouska vrátit, protože tamní soud nařídil rekonstrukci nehody přímo na svahu, kde k nehodě došlo. 

Ošetření úrazů v zahraničí šplhá do stovek tisíc i milionů korun. Na základní ošetření stačí evropská kartička pojištěnce. Je ale lepší si pořídit též cestovní pojištění pro případ hospitalizace a převozu do republiky. A ještě navíc je vhodné také zmíněné pojištění odpovědnosti.