Průměrné auto je staré 15 let. Zlepšit to má šrotovné, silniční daň nebo příspěvek na ekologické vozy

V posledních letech znovu roste dovoz ojetých vozidel, a přestože se zároveň zvyšuje i prodej aut nových, průměrné stáří vozového parku stoupá. To má dopad zejména na životní prostředí, ale třeba také na nehodovost. Vláda proto ve středu schválila plán ministerstva průmyslu, který navrhuje, jak auta v Česku omladit.

Video Události
video

Reportáž: Nová opatření mají přispět k obnově vozového parku

Zdroj: ČT24

„Je ve hře zavedení silniční daně na osobní a lehká užitková vozidla, nebo systém zvýhodnění při nákupu vozidel šetrných k životnímu prostředí. Jednalo by se o nějaký systém malusů pro vozidla, která mají vyšší imisní zátěž a vyšší spotřebu paliva, nebo naopak bonusy u vozidel, která tyto parametry mají nízké,“ vysvětluje Libor Špička z Centra dopravního výzkumu.

Bonus by se podle něj mohl dále zvýšit, pokud by nový majitel vozidla předložil doklad o ekologické likvidaci předchozího vozidla. „Dá se předpokládat, že do určité míry by tato opatření pomohla k obnově vozového parku. I když třeba zavedení poplatku za likvidaci vraku se ukázalo jako méně účinné a obměna nebyla tak velká, jak se předpokládalo,“ dodává Špička.

Daň může vynést 4,5 miliardy

Součástí navrhovaných opatření je také analýza současných forem zpoplatnění a zdanění vozidel, tedy například silniční daně, dálničních známek nebo mýta.

Materiál uvádí, že například zavedení silniční daně pro všechny osobní i lehké užitkové vozy by znamenalo roční příjem fondu dopravy nejméně 4,5 miliardy korun. Dalším opatřením je zavádění nízkoemisních zón v centrech měst, kam budou mít vjezd jen vozy plnící emisní limity. Žádné město ani obec ale zatím tyto zóny nezavedly, na rozdíl Německa, kde je má zhruba 50 měst. Nízkoemisní zóny zavedly i v evropských metropolích jako je Vídeň, Paříž nebo Londýn. 

Zaveden by také mohl být příspěvek pro státní správu na nákup aut s alternativním pohonem, který by se týkal elektromobilů, hybridů a vozů na stlačený zemní plyn (CNG). Státní správa by navíc podle návrhu MPO měla od roku 2018 pořizovat během pravidelné obměny vozidel polovinu aut v rámci veřejných zakázek na alternativní pohon. Na nákup těchto aut navíc v pilotním projektu vláda přispěje 150 milionů i krajům a obcím.

Vláda už o návrhu jednala v září, debatu ale přerušila. Ministerstvo životního prostředí upozornilo na to, že vedle příspěvku na likvidaci aut, u kterých budou majitelé motivování finanční kompenzací, se ročně vyřazují desítky tisíc starých vozů i bez kompenzace. A i ty bude nutné do čerpání příspěvku zahrnout.

Již dříve se uvažovalo o tom, že by lidi k nákupu nového auta motivovalo takzvané šrotovné, tedy příspěvek na nový vůz při vyřazení starého. To však v Česku na rozdíl od okolních zemí nikdy nebylo zavedeno. Stát naopak vybírá poplatek při registraci vozidel, která neplní alespoň emisní normu Euro 3.