Vrchní soud rozhodne spor železničních dopravců o miliony korun

Vrchní soud v Praze bude rozhodovat o žalobě Leo Expressu na České dráhy - ty měly podle soukromého dopravce zneužít své dominantní postavení na hlavním koridoru do Ostravy mezi lety 2012 a 2014.

O žalobě společnosti Leo Express na ČD Vrchní soud ještě nerozhodl

  • V původní verzi zprávy zveřejněné ve čtvrtek 1. prosince jsme mylně uvedli, že Vrchní soud v Praze rozhodl v podstatě sporu, kde společnost Leo Express žalovala České dráhy (ČD) o téměř 419 milionů korun. V této věci dosud rozhodnuto nebylo. Soud vydal pouze rozhodnutí, kterým de facto souhlasil se snížením nárokované částky na necelých 34 milionů korun. V samotné věci, zda České dráhy porušily dominantní postavení, bude vrchní soud teprve rozhodovat, zabývá se jím také Evropská komise. Za tuto chybu se omlouváme.

Původně Leo Express (LE) požadoval náhradu škody bezmála 419 milionů korun - tento nárok ale Městský soud v Praze loni v prosinci nepravomocně zamítl a nařídil LE zaplatit téměř 1,7 milionů korun jako náklady řízení Českým drahám.

Vzhledem k vysokému soudnímu poplatku vzala firma svou žalobu částečně zpět a svůj nárok snížila o téměř 385 milionů korun. Odvolala se také proti původnímu verdiktu. České dráhy ale se stáhnutím žaloby nesouhlasily a odvolaly se. Vrchní soud letos v listopadu rozhodl, že zpětvzetí žaloby platí - zbývá mu tak rozhodnout o podstatě sporu a zbývající částce necelých 34 milionech, kterou Leo Express požaduje.

Právě takzvané meritorní rozhodnutí podle Jana Fořta z Vrchního soudu bude reagovat na odvolání soukromého dopravce proti verdiktu pražského městského soudu. Ten původní žalobu zamítl pro nedostatek důkazů.

V žalobě společnost tvrdila, že České dráhy na trase Praha - Ostrava jezdily za podnákladové ceny. ČD tak podle Leo Expressu chtěly vytlačit konkurenci z trhu. Podle soukromého dopravce snížily České dráhy po vstupu konkurence ceny o více než 60 %, přestože předtím tvrdily, že je provoz ztrátový.

„ČD však nyní tvrdí, že ztrátu najednou nevykazují. Evropská komise prověřuje tento ekonomický zázrak a soud má na stole stejnou otázku,“ řekla v pátek České televizi Barbora Mičková ze společnosti Leo Express.

V listopadu se sporem začala zabývat také Evropská komise

Letos v listopadu se do sporu vložila i Evropská komise - která zkoumá, zda národní dopravce jezdil za podnákladové ceny. „Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky společnosti České dráhy, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících,“ uvedla dříve v tiskové zprávě eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Komise upozornila, že její krok nepředjímá výsledek vyšetřování. Kvůli vyšetřování komise letos v dubnu uskutečnila kontroly v prostorách ČD. České dráhy uvedly, že na vyšetřování budou s Komisí spolupracovat, nesouhlasí ale s tím, že by porušily pravidla.

„Trváme na tom, že k porušení zákona z naší strany nedošlo a jsme připraveni to EK dokladovat, stejně jako to činíme v případě šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS),“ řekl ČTK mluvčí drah Radek Joklík.

Soudy se ovšem budou železničními spory zabývat i nadále. Podobnou žalobu jako Leo Express podal i RegioJet, který na trasu Praha–Ostrava přišel v září 2011. Chce, aby mu České dráhy zaplatily jako náhradu údajné škody dokonce 700 milionů korun.