Vyšetřování potvrdilo, že za nehodu antonova může pilot

Praha - Příčinou květnové nehody ruského vojenského pozorovacího letadla An-30 v Čáslavi bylo nezvládnutí techniky pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání. Závěr komise pro šetření leteckých nehod Inspekce ministra obrany tak potvrdil předchozí teorii, že pilot přistál moc rychle. Závěrečnou zprávu už schválil ministr obrany Alexandr Vondra. Bude předána ruské vyšetřovací komisi. Vrak letounu je stále na čáslavském letišti; v současnosti probíhají jednání, jak ho dopravit zpět do Ruska.

Ruský letoun Antonov havaroval 23. května při přistání v Čáslavi po pravidelném letu v rámci programu Otevřené nebe, při kterém monitoroval české území. Při přistávacím manévru se zřejmě zlomila přední noha podvozku letadla, stroj opustil přistávací dráhu a začal hořet. Na palubě bylo 23 lidí, šest z nich bylo zraněno, bylo mezi nimi pět ruských a jeden český voják, většinou utrpěli popáleniny.

Šetření nehody prováděly nezávisle na sobě česká a ruská vyšetřovací komise. Komise české inspekce ministra obrany si kvůli objektivnímu posouzení příčin nehody vyžádala odborné expertízy od Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany. Expertízu takzvané „černé skříňky“ letadla provedla ruská strana a její výsledky předala českým vyšetřovatelům, dodal bez dalších podrobností Pejšek.

Čtyři české vojáky, kteří při nehodě pomáhali zachránit lidské životy, vyznamenal v červnu náčelník Generálního štábu Vlastimil Picek.