Dopravní podnik podává žaloby kvůli nevýhodným smlouvám

Praha – Pražský dopravní podnik (DPP) podal kvůli nedávnému auditu deseti nevýhodných smluv trestní oznámení na ty, kteří smlouvy podepsali. Audit totiž ukázal, že zakázky byly předražené a některé smlouvy nejdou vypovědět. Ředitel podniku Vladimír Lich byl však jen pár hodin poté, co podání trestních oznámení zveřejnil, dozorčí radou odvolán z představenstva podniku. Šéf dozorčí rady Jiří Nouza (TOP 09) vyhazov zdůvodnil neřešenými pojistnými smlouvami, kvůli čemuž nebude mít DPP od příštího roku pojištěn majetek. Ředitelem DPP Lich zatím zůstává, dozorčí rada nicméně doporučila představenstvu, aby Liche odvolalo i z této funkce.

Důvodem je podle Jiřího Nouzy to, že Lich podnikal kroky, které vážně ohrožovaly chod podniku. „Při debatě o pojištění dopravního podniku jsme s hrůzou zjistili, že DPP nebude k 1. 1. 2013 vůbec pojištěn, ani jeho nemovitý majetek, ani jeho vozidla,“ tvrdí předseda dozorčí rady. Lich prý poté na tento problém reagoval naprosto neuspokojivě. „Jeho odpověď byla, že pojistné smouvy buďto zadáme z volné ruky, nebo budeme porušovat zákon,“ uvedl v Událostech, komentářích člen pražské TOP 09. „Pro mě ani další členy rady toto vysvětlení není akceptovatelné,“ dodal.

Odvolání Liche navrhl místopředseda dozorčí rady David Vodrážka (ODS). Pro pak hlasovalo deset ze 12 přítomných členů, tedy jak zástupci ODS, tak TOP 09. Lichovo odvolání podle Nouzy nesouvisí s podaným trestním oznámením ani s nedávnou prověrkou nevýhodných smluv dopravního podniku.

Pražský dopravní podník
Zdroj: ČT24

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) to ale do souvislosti s těmito kroky dává a Nouzovo vysvětlení týkající se pojištění nepovažuje za věrohodné. „Skutečně nevím proč, nerozumím tomu a samozřejmě můžu vyvozovat úvahy, že to jsou reakce na nějaké kroky, které jsme udělali,“ podotkl. Dozorčí rada si navíc podle něj na Liche nikdy v minulosti nestěžovala.

Primátor a šéf pražské ODS je s prací Liche spokojen, díky němu prý proběhly v posledních měsících pozitivní změny. „Jsem přesvědčen o tom, že je to velmi dobrý manažer, že plní zadání, která dostal, a že není žádný důvod proč ho vyměňovat,“ zdůraznil Svoboda, podle kterého se věcí bude už ve čtvrtek zabývat mimořádně svolaná valná hromada podniku. Plánuje se kvůli tomu také koaliční jednání.

Podobná situace v minulosti nastala s bývalým ředitelem podniku Martinem Dvořákem. Ten v roce 2010 také několik měsíců nebyl v představenstvu a spekulovalo se i o jeho odvolání z postu ředitele - tím ale nakonec zůstal.

Některé smlouvy prověří forenzní audit

Vladimír Lich nechtěl na odpoledním brífinku uvést konkrétní jména, kterých se trestní oznámení týká. Řekl ale, že jde o bývalé členy vedení dopravního podniku a zástupce firem ze tří nevýhodných kontraktů. Trestní oznámení by se tak mohlo dotknout minimálně osmi lidí. Dopravní podnik chce navíc asi polovinu těchto smluv prověřit ještě jednou - tentokrát forenzním auditem. Ten se má týkat těch smluv, kde se objevily největší nesrovnalosti. Lich dodal, že někteří dodavatelé už sami oslovili dopravní podnik a chtějí platné smlouvy upravit tak, aby byly pro dopravní podnik výhodnější. Forenzní audit má vyčíslit škody, které dopravnímu podniku vznikly: „Mojí povinností jako člena představenstva a generálního ředitele je ty prostředky, které unikly, dostat zpět,“ dodal na tiskové konferenci Lich.   

Primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda
Zdroj: ČT24

Primátor Bohuslav Svoboda pro ČT24:

„Z té právní analýzy vyplývá, že jsou tam smlouvy uzavřené na mimořádně dlouhou dobu, aniž by k tomu byl důvod. Jsou tam smlouvy, ve kterých se domníváme, že objem prostředků není adekvátní tomu, co je za to odváděno. Jsou tam smlouvy, které mají řadu dalších dodatků, které původní smysl smlouvy mění, a jsou to takové smlouvy, které hospodaření dopravního podniku nesmírně zatěžují.“

Právníci pod vedením advokáta Václava Lásky posoudili smlouvy na tisk papírových jízdenek, na SMS jízdenky, na právní, marketingové a poradenské služby. Na seznamu prověřovaných smluv byla i dodávka výpočetní techniky, nákup pohonných hmot a náhradních dílů, vnitropodniková doprava a nakládání s majetkem v souvislosti s přestavbami stanic metra. Všechny jsou z let 2010 a 2011 a nikdo, kdo by za uzavření smluv mohl nést odpovědnost, už v dopravním podniku nepracuje. 

Podle předsedy Odborů DP Praha Luboše Olejára se nabízí, že trestní oznámení směřuje na bývalé vedení podniku včetně generálního ředitele Martina Dvořáka. „Pokud tam bylo podezření, tak měl být proveden forenzní audit, protože právní analýzu může protistrana vždy zpochybnit,“ dodal ve Studiu ČT24 Olejár.   

„Dlouhodobě jsme upozorňovali na špatné hospodaření této akciové společnosti. Věřím, že nevýhodné smlouvy se již nebudou podepisovat,“ poznamenal náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09). Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) zdůraznil, že kroky hlavního města a
dopravního podniku nejsou důsledkem osobního sporu s minulým vedením dopravního podniku.

Proti informacím o výsledcích kontroly se už dříve ohradil bývalý ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák. Bývalý ekonomický šéf Ivo Štika zase podal na současné vedení podniku trestní oznámení kvůli podezření ze spáchání trestných činů úvěrového podvodu a zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění.