Billboardy zmizí jen z dálnic a silnic I. tříd, rozhodli poslanci

Praha - Reklamní billboardy by měly do pěti let zmizet jen od silnic I. třídy a dálnic. Dnes tak rozhodli poslanci, když přistoupili na pozměňovací návrh Senátu. Poslanci původně schválili omezení reklamy u všech silnic a dálnic. Pro senátní mírnější verzi dnes hlasovali hlavně poslanci ODS, TOP 09 a nezařazení poslanci. Novelu nyní dostane k podpisu prezident republiky. Poslanci také schválili novelu volebních zákonů. Lidé by nově mohli volit krajské zastupitele také mimo svou domovskou obec, pokud si k tomu vyřídí voličský průkaz. Podle další novely budou moci jezdit cyklisté s dětskými vozíky po silnicích bez obav z postihu.

Schválená novela také zavádí slevy na mýtném pro kamiony. Kamiony, které na mýtném zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda ve svém nařízení, budou moci získat slevu na mýtném až 13 procent.

V případě omezení billboardů navrhl Senát zachovat dosavadní pravidla pro billboardy pouze u místních komunikací a silnic II. a III. třídy. Někteří senátoři se obávali, že omezení reklamních nosičů by vedlo například k výpadkům příjmů ve státním rozpočtu a že obecní rozpočty by tratily na příjmech z pronájmu pozemků.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Někteří poslanci se navíc obávají případných arbitráží kvůli zmařeným investicím reklamních firem do jejich billboardů. Ministr dopravy Pavel Dobeš dnes poslancům řekl, že sice nelze zabránit arbitrážím se státem ze strany firem, které by se cítily omezením billboardů poškozeny. Jak ale dodal, podle právních analýz by tyto arbitráže nebyly úspěšné a stát by tyto spory vyhrál. Uvedl mimo jiné, že stát má právo přijímat opatření například k ochraně veřejného zdraví, i když je tím negativně ovlivněna zahraniční investice. 

Mluvčí agentury A.C.E. Media Vladimír Bystrov má ovšem jiný názor: „Licence je nehmotným právem, je to věc, která má hodnotu a tu lze vyvlastnit zákonem, ale jen za náhradu. Ten zákon dnes žádnou náhradu nestanovuje, ani nestanovuje postup, jak by ta náhrada měla být určena.“  

Cyklisté s dětskými vozíky budou moci na silnice

Poslanci dnes také schválili v senátním znění novelu, podle níž budou moci cyklisté s dětskými vozíky jezdit po silnicích. Na návrh horní komory z předlohy vypustili údajný přílepek, podle kterého by mohly neziskové organizace připomínkovat dopravní normy. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích míří k podpisu prezidentovi.

Cílem novely je legalizace vozíků ke kolům. Chce vyjít vstříc cyklistům - rodičům s dětmi. Novela uvádí, že lidé starší 18 let budou moci vézt v přívěsném vozíku nejvýše dvě děti mladší deseti let nebo dítě na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Vozík by musel splnit stanovené podmínky, musí mít třeba žlutý nebo oranžový praporek či štítek ve výšce půldruhého metru nad úrovní vozovky, pokud je ve vozíku dítě. Legalizace cyklovozíků pro děti má podporu ministerstva. Podle něj už je v Česku 17 000 vozíků, které se běžně používají v zemích západní Evropy s výjimkou Itálie. Vozíky ke kolům jsou podle ministerstva díky nižšímu těžišti pro děti bezpečnější než již povolené sedačky. Nyní ale nesmějí ani na stezky pro cyklisty.

Veřejné instituce budou mít účet u ČNB

Zelenou také dostala vládní novela, podle které budou mít veřejné instituce účet u České národní banky (ČNB). Tam jim stát bude posílat příspěvky a dotace.  Novela nyní míří do rozpočtového výboru sněmovny. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) dnes zdůraznil, že podle nynější předlohy obce, kraje nebo veřejné vysoké školy nebudou muset mít účet jen u centrální banky. Peníze si budou moci z účtů u ČNB převádět na své nynější účty u komerčních bank. Všechny účty v ČNB by naopak měly povinně vést například Pozemkový fond České republiky nebo státní fondy, řekl ministr. Cílem novely je úprava sestavování a fungování rozpočtu jako součásti integrovaného informačního systému státní pokladny. Nová pravidla by podle ministerstva financí měla zlepšit správu veřejných financí.