Frýdek-Místek bude mít první část obchvatu. Povolení pro druhou slibují ministři za půl roku

Vláda schválila přípravu tendru na stavbu obchvatu Frýdku-Místku. Město na ni čeká dvacet let, kdy po průtahu projíždějí každý den desetitisíce aut a kamionů. Ačkoli se ale stavba zdá nadosah, v dohledné době začne jen její první část, která podle primátora odvede asi třetinu vozidel. Zbytku se – podobně jako obchvatů Opavy či Krnova – týká problém s platností posudku o vlivu na životní prostředí.

Video uvr
video

Události v regionech: Obchvat ve Frýdku-Místku vznikne jen zčásti, odvede třetinu dopravy

Do Frýdku-Místku přijíždějí auta po dálnicích ze tří stran. Z D56 od Ostravy, ale i D48 od Nového Jičína i Českého Těšína však zajíždějí až do středu města. Průtah je sice kapacitní a částečně i čtyřpruhový, ale jsou na něm úrovňová křížení a především po něm projede mezi domy asi 45 tisíc aut a kamionů denně.

Dálniční obchvat, který se stane součástí D48, připravují silničáři již dvacet let. Problém byl s pozemky, tím pádem i se stavebním povolením. Vláda však nyní schválila parametry veřejné zakázky, na kterou bude moci Ředitelství silnic a dálnic vyhlásit tendr. Stavba dlouhá 8,5 kilometru by měla přijít na 3,9 miliardy korun. „Považujeme za výbornou zprávu, že bude snaha začít stavět obchvat města Frýdku-Místku alespoň v částech, které mají stavební povolení,“ podotkl náměstek primátora Karel Deutschner.

Kdy bude EIA? Ťok slibuje, že do půl roku 

Zatím totiž nebude možné postavit obchvat v celé délce, která propojí dálnici D56 a obě větve D48. Pro úsek od Frýdlantské na východ totiž požaduje Evropská komise nový posudek EIA. Efekt stavby tak, jak je zatím možná, tak Frýdecko-Místečtí pocítí jen částečně. „Měl by odvést jenom jednu třetinu dopravy. Měl by odvádět dopravu ve směru od Ostravy na Beskydy, dopravu od Ostravy na Olomouc a od Olomouce na Beskydy,“ shrnul primátor Michal Pobucký.

/*json*/{"map":{"lat":49.67240095626289,"lng":18.380362964707956,"zoom":12,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"path":[{"lat":49.67945882934358,"lng":18.32167625427246},{"lat":49.6762375257968,"lng":18.32322120666504},{"lat":49.67151626438908,"lng":18.322877883911133},{"lat":49.66984982740779,"lng":18.32343578338623},{"lat":49.66723896134907,"lng":18.32545280456543},{"lat":49.66507239163986,"lng":18.329014778137207},{"lat":49.66296128219046,"lng":18.333263397216797},{"lat":49.658280403622264,"lng":18.345043659210205},{"lat":49.6581414982692,"lng":18.34914207458496},{"lat":49.65822484152865,"lng":18.353240489959717},{"lat":49.658335965652526,"lng":18.35789680480957}],"strokeColor":"#00ff00","strokeOpacity":null,"strokeWeight":"8"},{"path":[{"lat":49.66823888405616,"lng":18.30893039703369},{"lat":49.66743339237405,"lng":18.3176851272583},{"lat":49.665044614478674,"lng":18.329100608825684}],"strokeColor":"#00ff00","strokeOpacity":null,"strokeWeight":"8"},{"path":[{"lat":49.65833249302749,"lng":18.357751965522766},{"lat":49.65842278119769,"lng":18.358798027038574},{"lat":49.659572204415575,"lng":18.36892604827881},{"lat":49.66118343476077,"lng":18.376736640930176},{"lat":49.663600180242874,"lng":18.38210105895996},{"lat":49.668461086310984,"lng":18.385276794433594},{"lat":49.674987824732476,"lng":18.38686466217041},{"lat":49.678820139566284,"lng":18.392744064331055},{"lat":49.680041973552896,"lng":18.398537635803223},{"lat":49.67981982420254,"lng":18.403043746948242}],"strokeColor":"#ff0000","strokeOpacity":null,"strokeWeight":"8"}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Ačkoli náměstek hejtmana Daniel Havlík dříve hovořil až o dvacetiletém odkladu, pokud se vládě nepodaří dojednat výjimku, ministr dopravy Dan Ťok je přesvědčen, že je v případě Frýdku-Místku situace mnohem méně hrozivá. „Pokud budeme muset opakovat EIA, budeme se s ministerstvem životního prostředí snažit, abychom ji urychleně připravili. Ministerstvo životního prostředí říká, že je schopno ji zopakovat za šest měsíců,“ uvedl ministr.

MŽP jedná s Evropskou komisí

Ministerstvo životního prostředí je ale opatrnější. Jedná sice s Evropskou komisí o možnosti vytvořit posudky ve zkráceném řízení, ale současně připouští, že v tom nemusí uspět. „Pokud s komisí nedojednáme možnosti zrychleného režimu, i u projektů, které ministerstvo dopravy vytyčilo jako schůdné, bude potřeba opakovat celou EIA,“ řekla mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Frýdecko-místecký obchvat je ale jenom jednou z více než šesti desítek staveb, kterých se problémy s posudky o vlivu na životní prostředí týkají. Jen v Moravskoslezském kraji ohrožuje požadavek na nové posudky stavbu obchvatů Opavy a Krnova. V Opavě sice již probíhá výběrové řízení a v Krnově by mohlo začít v červnu. Kdy však začne, je ve hvězdách.