Kotle budou muset mít „technickou“ - jinak hrozí majiteli pokuta až dvacet tisíc

Události: Povinné kontroly kotlů na tuhá paliva (zdroj: ČT24)

Majitelé kotlů na tuhá paliva mají novou povinnost – do konce roku je musí zkontrolovat revizní technik. Podle ministerstva životního prostředí půjde o obdobu technických prohlídek u aut – pouze s tím rozdílem, že kotel není nutné nikam vozit.

O nové povinnosti řada lidí, kteří mají kotel na tuhá paliva, možná ani neví. Čas je do konce roku. Zájem je ale zatím minimální. Prohlídky navíc teprve začínají. Seznam proškolených techniků zveřejní Hospodářská komora během několika dní.

Při kontrole zkoumá revizní technik kompletně celý kotel – například řídicí jednotku, regulátor a havarijní termostat, ale třeba i to, co a jak se v kotli spaluje. Kontroluje dokonce i to, kde je uskladněné uhlí. Prohlídka zabere minimálně hodinu.

  • Kotel na pevná paliva o příkonu 10 až 300 kW.
  • Povinnou kontrolu zavedla novela zákona o ochraně ovzduší z roku 2012, první prohlídka musí být provedená poprvé do 31. 12. 2016 a potom každé dva roky.

  • Zdroj: MŽP

Proškolených revizních techniků je zatím asi 40. Další mají přibývat. Povinná prohlídka se týká kotlů na uhlí, dřevo nebo jiná pevná paliva. Majitelé ji musí stihnout do konce prosince, potom je čeká pravidelně každé dva roky. Ještě před ní by si ale měli zajistit revizi komína.

Potvrzení o kontrole můžou vyžadovat obecní úřady

Cena kontroly kotle by se měla pohybovat mezi 500 až 1500 korunami, předpokládá Vladimír Stupavský z Klastru Česká peleta. „Odhaduji, že majitel kotle dostane při kontrole další servis,“ doplnil.

Doklad o tom, že je kotel v pořádku, můžou od příštího roku žádat obecní úřady. Případná pokuta je 20 tisíc. Cílem je čistší ovzduší.

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) přirovnal novou povinnost k tomu, že motorista musí s autem na technickou prohlídku. „Je to vlastně obdoba kontrol, které už běžně probíhají u plynových spotřebičů,“ řekl.

Prodej kotlů, které nejvíce škodily životnímu prostředí, tedy nejnižších emisních tříd, skončil už před dvěma lety. Od zaří 2022 je nepůjde ani používat. Do konce letošního roku by mělo projít prohlídkou odhadem přes půl milionu topenišť.

  • 1. 1. 2014 - konec prodeje
  • 1. 9. 2022 - zákaz provozování
    Zdroj: MŽP