Práce na D1 znovu začnou již v sobotu, napřesrok i s radary

Již o čtvrtém lednovém víkendu znovu začnou práce na dálnici D1. Modernizace bude pokračovat v úseku Měřín – Velké Meziříčí, který je stavebně náročný. Zprvu přijdou na řadu demoliční práce, kterým nevadí zima. Ředitelství silnic a dálnic také začalo shánět dodavatele radarů pro úsekové měření rychlosti na místech, kde opravy probíhají. Chce tak zajistit, že řidiči nebudou překračovat povolenou 80kilometrovou rychlost.

Silničáři se obávají, že pokud budou čekat se zahájením letošní části prací mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, nestihnou úsek dokončit včas. Proměna z proslulého „tankodromu“ na hladkou dálnici má být hotová napřesrok. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa míní, že pokud by práce začaly až na jaře, bylo by nutné vrátit se k nim ještě v roce 2018. Začne proto již v sobotu 23. ledna.

Protože bude modernizace probíhat v úseku, kde se často silně projevuje vliv počasí, připravili silničáři opatření pro takové případy. Běžně se sice bude jezdit v každém směru ve dvou zúžených pruzích sníženou rychlostí, ale při nepřízni počasí bude v každém směru k dispozici pouze jeden jízdní pruh. „Ale to už by byl extrém,“ podotkl Jan Kroupa.

Jan Kroupa připustil, že kdyby hustě sněžilo, práce by probíhat nemohly. ŘSD ale spoléhá na dlouhodobou předpověď, podle které má být počasí modernizaci dálnice na Vysočině příznivé a k údržbě by měly postačit sněžné pluhy, které plánovaným pracem nebudou překážet.

Koncem roku začnou řidiče hlídat radary

Ještě letos chce Ředitelství silnic a dálnic také začít vymáhat dodržování povolené rychlosti 80 km/h ve zúžených úsecích. Již dříve vypsalo soutěž na dodávku kamer pro úsekové měření, nyní ji pozměnilo. Přednostně shání radary pro úseky, kde probíhá modernizace, až později bude chtít další kamery pro měření v úsecích, kde probíhají běžné opravy.

Loni se podle statistik stalo ve zúžených úsecích několik nehod, které souvisely s překročením rychlosti. Byly mezi nimi i havárie se smrtelnými následky. „Smyslem nákupu těchto radarů je přinutit lidi, aby v uzavírkách jezdili osmdesátkou, a ne 120,“ shrnul mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Tisková konference ŘSD: Opravy D1 začnou v sobotu (zdroj: ČT24)

Letos začnou práce až na pěti nových úsecích

Přípravné práce mezi Měřínem a Velkým Meziříčím začaly již loni v září. Současně s meziříčskou stavbou probíhá modernizace také v úsecích Hvězdonice–Ostředek a Ostrovačice–Kývalka. Ty mají být hotové již letos na podzim. Během roku chce ŘSD zahájit práce na dalších pěti úsecích. Po jejich dokončení bude ještě zbývat opravit devět dalších.

U čtyř podle Jana Kroupy připravuje ŘSD výběrová řízení. Přípravy ale komplikují i námitky aktivistů, kteří usilují o zrušení stavebních povolení na některých z úseků.

obrázek
Zdroj: ČT24

Celkem totiž má modernizací, která kromě důkladné rekonstrukce silnice zahrnuje také rozšíření jízdních pásů (přečtěte si více), projít 21 úseků od Mirošovic, kde končí již rekonstruovaná šestipruhová část D1, po Kývalku, za kterou plánuje ŘSD rekonstrukci ještě rozsáhlejší – u Brna by výhledově měla být dálnice šestipruhová. 

  • Hvězdonice (29. km) – Ostředek (34. km)
    zahájení: květen 2015
    termín dokončení: říjen 2016
  • Měřín (134. km) – Velké Meziříčí - západ (141. km)
    zahájení: září 2015
    termín dokončení: 2017
  • Ostrovačice (178. km) – Kývalka (182. km)
    zahájení: červen 2015
    termín dokončení: říjen 2016
  • Šternov (41. km) – Psáře (49. km)
    zahájení: červenec 2013
    dokončení: říjen 2014
  • Loket (66. km) – Hořice (75. km)
    zahájení: červen 2013
    dokončení: říjen 2014
  • Větrný Jeníkov (104. km) – Jihlava (112. km)
    zahájení: květen 2013
    dokončení: září 2015
  • Lhotka (153. km) – Velká Bíteš (162. km)
    zahájení: květen 2013
    dokončení: září 2015