Svatý Martin povolil otevřít mladá vína. Už pojedenácté

S úderem 11. hodiny a 11. minuty mohli vinaři a obchodníci dát na pulty lahve svatomartinského a lidé ochutnali první mladá vína letošního ročníku. V Brně už tradičně vínu požehnal kněz v katedrále svatých Petra a Pavla. Značku Vinařského fondu a právo používat logo se světcem na koni letos získalo 369 vín. Podle odhadů půjde na trh 2,3 milionu lahví se známkou Svatomartinské, nejvíc v celé historii značky.

Jedno náměstí, sto vzorků mladého vína a tisíce lidí, kteří chtějí první víno ochutnat. Tak už tradičně vypadal Svatomartinský košt na náměstí Svobody v Brně. Ochutnávky mladého vína se konaly i v dalších městech na Moravě či v Čechách, brněnský košt je ale největší. „Vína se tu vždycky vypije hodně, prakticky nic nezbyde. Bývá tu kolem pěti tisíc lidí," vysvětlil Pavel Večeřa z Vinařského fondu ČR.

V největší vinařské obci v Česku, kterou jsou Velké Bílovice na Břeclavsku, letos vinaři vyrobili přibližně sto tisíc lahví Svatomartinského. „Letos jsme ho udělali asi o deset procent víc než loni, počasí bylo opravdu příznivé. Vyráběli jsme z odrůd Müller Thurgau, Muškát moravský, Modrý Portugal a Zweigeltrebe rosé," uvedl jeden z velkobílovických vinařů Milan Sedlák.

Video Bez komentáře: Svatomartinské slavnosti v Brně
video

Bez komentáře: Svatomartinské slavnosti v Brně

Bez komentáře: Svatomartinské slavnosti v Brně

Svatomartinská vína jdou na trh

Podle odborníků byla letošní sklizeň nadprůměrná. Letošní horké léto, které skončilo pro révu vinnou zachraňujícím deštěm, vtisklo do hroznů výjimečné hodnoty cukru. To se odrazí i v produkci svatomartinských vín, která by měla mít výjimečnou kvalitu.

„Dokladem kvality ročníku je procento úspěšných vín. Zatímco loni komise přidělila možnost používat známku Svatomartinské jen necelým 80 procentům přihlášených, letos to bylo 83 procent. Vinařů, vzorků i lahví vín tak letos bude historicky nejvíce," uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Mladá značka, která uspěla

Značku Svatomartinské uvedl Vinařský fond na trh roku 2005, od té doby její popularita strmě roste. Před jedenácti lety se o známku přihlásilo se 36 vinařství a na trh bylo uvedeno 125 tisíc lahví Svatomartinského. V roce 2010 už bylo lahví 1,7 milionu. A letos podle odhadů fondu půjde na trh až 2,3 milionu lahví Svatomartinského, nejvíc v historii značky.

Konečné množství svatomartinských vín ale může ještě růst. Předpoklad vychází z objednaných jednotných záklopek na hrdla lahví. Vinaři však mají od šarží, které mohou používat značku Svatomartinské, vyrobeno vína více a mohou záklopky ještě přiobjednat.

Vína, která se prodávají pod společným označením Svatomartinské, musí splňovat požadovaná kritéria a jejich vstup na trh každoročně schvaluje odborná komise. Lahve musí být také označeny společnými záklopkami či šroubovými uzávěry se značkou "Svatomartinské". Letos se o značku ucházelo celkem 445 vín, právo nosit označení Svatomartinské získalo 369 vín od 113 vinařů.

Obnovená tradice

Podle fondu je známka úspěšná i díky tomu, že nejde čistě o marketingový tah, ale spíš o vzkříšení tradice. „Víno k sobě přitáhlo i gastronomii, husy a další oslavy. Sami jsme byli překvapeni, že to dosáhlo takových rozměrů," dodal Večeřa.

Svatý Martin žil ve 4. století a patří mezi první mučedníky, které církev označila za svaté. V českých zemích byl oblíbeným světcem, od 15. století se v den jeho svátku konala posvícení. Svatomartinská husa byla poslední pečení před šestitýdenním adventním půstem – jedno z českých přísloví praví, že kdo neochutná svatomartinskou husu, bude rok hladovět.