Největší české letiště bude čekat na vlaky ještě sedm let

Praha – Vlaky na pražské Letiště Václava Havla budou jezdit nejpozději v roce 2022. Počítá s tím Správa železniční dopravní cesty, která také plánuje, že v roce, kdy skončí současné programovací období Evropské unie, bude mít i zmodernizovanou většinu tratě z Prahy do Kladna. Z ní budou vlaky na letiště odbočovat. Pravděpodobně ale nebude v té době hotové vše. Pokud se nepodaří vše dokončit o rok později, bude muset dokončení stavby zaplatit stát.
Vizualizace rychlodráhy na pražské letiště
Zdroj: ČT24
Video Náměstek SŽDC: Chceme mít hotovo v tomto programovacím období
video

Náměstek SŽDC: Chceme mít hotovo v tomto programovacím období

Náměstek SŽDC: Chceme mít hotovo v tomto programovacím období

S6 22.6.15

Rychlodráha by měla nahradit jednokolejnou železniční trať

Ačkoli na jednání zástupců vlády a Prahy o trati na ruzyňské letiště zazněly konkrétní termíny i trasa a její podoba, kterou ministerstvo dopravy preferuje, Správa železniční dopravní cesty situaci zdaleka nepovažuje za rozhodnutou. Zdaleka přitom nejde pouze o spor ministerstva a městské části Praha 6 o to, zda bude trať mezi nádražími Dejvice a Veleslavín zcela zahloubená (jak chce radnice) nebo jenom částečně (jak si představuje ministerstvo i SŽDC). Na politické rozhodnutí čeká i otázka, kde přesně bude na trati Praha–Kladno letištní odbočka. „Jsou ve hře dvě varianty napojení letiště, jedna varianta z Prahy-Ruzyně, druhá varianta z nově zřízené odbočky Jeneček, což je dále směrem na Hostivici,“ upozornil Mojmír Nejezchleb ze Správy železniční dopravní cesty. Poslední nejasnosti by ale mělo ministerstvo rozetnout během měsíce.

Více než technické detaily ale většinu budoucích cestujících zajímá, kdy vlastně bude stavba hotová – jak odbočka na letiště, tak i modernizovaná trať z Prahy do Kladna, která umožní zavést více vlaků. Platí sice, že většina trasy včetně odbočky na letiště by měla být hotová do roku 2022, kdy končí současné programovací období EU. „Určitě to bude záležitost Negrelliho viaduktu, určitě to bude záležitost pražského intravilánu od Veleslavína směrem na Kladno a do Ostrovce,“ popsal Mojmír Nejezchleb. Připustil však, že úplně vše do roku 2022 ještě hotové nebude. Úsek, kde je nejsložitější příprava i stavba – tj. přinejmenším z velké části zahloubená trasa z Prahy-Bubnů do Veleslavína – bude v ideálním případě v novém další rok. „Uvidíme podle vývoje, technických možností, podle toho, jak půjde výkup pozemků, územní rozhodnutí a proces EIA,“ poukázal náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy na složitou přípravu.

Cena modernizace trati, kde vznikne odbočka na letiště a čtyři nové zastávky, má činit nejméně 18 miliard korun. V případě, že ministerstvo ustoupí Praze 6 v požadavku, aby celý úsek Dejvice–Veleslavín vedl pod zemí, odhaduje SŽDC, že se stavba prodraží o další tři miliardy.

Mojmír Nejezchleb o parametrech modernizované trati:

„Z jednokolejné tratě se stane v celém úseku trať dvoukolejná, aby bylo dosaženo potřebné kapacity pro taktový jízdní řád. To znamená čtyři nebo šest vlaků za hodinu. Bude zřízen nový železniční svršek, bude zřízeno trakční vedení, takže trať bude kompletně elektrifikována. Výsledné parametry budou v pražském intravilánu rychlost kolem 80 km/h a venku z Prahy 120 až 140 km/h.“