Ministerstvo segwaye z chodníků nevytlačí, Praha chce dál plošný zákaz

Praha - Ministerstvo dopravy ustoupilo od záměru plošně zakázat provoz vozítek segway. Loni na podzim požadovalo jejich vytlačení z chodníků, nyní chce vozítka obecně povolit s tím, že obce budou moci jejich provoz zakázat dopravní značkou. Vyplývá to z materiálu, který v pondělí na jednání vlády přinese ministr dopravy Dan Ťok. Praha ale s návrhem nesouhlasí a trvá na plošném zákazu.

Omezení provozu vozítek segway obcemi představuje podle ministerstva kompromisní řešení. „Ušlý zisk provozovatelů půjčoven vozítek segway lze v případě této varianty očekávat na nižší úrovni,“ uvedl resort v materiálu. Při cenách dopravních značek 2500 korun za kus ministerstvo předpokládá, že obce vozítka zakážou pouze v místech, kde byl jejich provoz nejproblematičtější a kde si chodci na bezohledné chování jejich uživatelů stěžovali nejvíce.

Praha ale s návrhem ministerstva nesouhlasí. Podle mluvčí magistrátu Petry Hrubé vozítka ohrožují chodce, a měl by proto platit jejich plošný zákaz. „V podmínkách hlavního města je naprosto nereálné osadit všechna nevhodná místa značkami, nemluvě o již značné hustotě dopravního značení, zvláště v centru města, a o finančních nákladech,“ uvedla mluvčí. „Máme za to, že efektivnější by bylo, kdyby uživatelé vozítek segway byli řádně označeni jako ostatní účastníci silničního provozu a jezdili po komunikacích,“ dodala. Další otázkou je podle ní i případné stanovení věkové hranice pro jejich řidiče.

Na chodnících by se segwaye mohly pohybovat pouze rychlostí chůze

„V rámci meziresortního připomínkového řízení jsme podrobně vyhodnotili dopady plošného zákazu těchto vozítek a přiklonili se k tomu, že nejvhodnější je ponechat rozhodnutí na samotných obcích,“ reagovalo na výtky Prahy ministerstvo. V každé obci či městské části je podle resortu situace jiná a jde tak o problém, který je třeba posuzovat lokálně. Plošný zákaz daný zákonem by prakticky úplně znemožnil provozování těchto vozítek.

Upravit by se ale měla rychlost, s jakou je možné vozítka používat. Na chodnících by se na nich osoby mohly pohybovat pouze rychlostí chůze, jen na cyklostezkách by mohly jezdit bez omezení, dodal mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Zároveň úřad odmítl požadavek na přesunutí vozítek na silnice. V provozu by totiž byly nebezpečné pro řidiče aut i jejich uživatele.

Vozítka Segway v Praze
Zdroj: ČTK
Autor: Vít Šimánek

Důvodem pro omezení vozítek je totiž právě rostoucí počet kolizí s chodci. Vozítka si zpravidla půjčují turisté, kteří nemají zkušenost s jejich ovládáním. Spolu s výrazně vyšší rychlostí oproti chodcům pak dochází k nehodám. Pokud by byla doporučená praxe opačná a segwaye by mohly jezdit pouze tam, kde je obce výslovně povolí, hrozilo by, že nebudou povoleny nikde, nebo jen na velmi málo lokalitách, dodalo ministerstvo.

Vozítka segway stále nemají v zákoně o provozu na pozemních komunikacích vlastní kategorii a jsou proto považována za chodce. Nemohou být používány na pozemních komunikacích, ale právě na chodnících.

Chodce čeká povinnost nosit reflexní prvky

Kromě vozítek obsahuje připravovaná novela zákona povinnost chodců nosit za snížené viditelnosti na silnicích ochranné prvky. Chodci jsou ve statistikách nehodovosti jednou z nejohroženějších skupin. Pásky nebo jiné prvky z reflexního materiálu by podle návrhu měli nosit vždy, kdy se na pozemních komunikacích pohybují při snížené viditelnosti, tedy například v mlze nebo za tmy.