České alky čeká v Iráku to, k čemu byly stvořeny – čekaly přes 15 let

Praha – Prodej patnácti lehkých bitevních letadel L-159 Alca irácké armádě je na spadnutí. Vláda sice své rozhodnutí odložila, avšak spíše kvůli formalitě. Irácká armáda i vojenští experti nyní napjatě čekají, až alky poprvé od svého vzniku vytáhnou do boje. Kdyby byly v boji proti silám tzv. Islámského státu úspěšné, mohlo by to pro dlouho odříkané stroje znamenat pokropení živou vodou.
Video Události, komentáře: České letouny do boje s radikály?
video

Události, komentáře: České letouny do boje s radikály?

Vláda odložila rozhodnutí o prodeji L-159 do Iráku, protože se ukázalo, že není jasné, jakým způsobem získá ministerstvo obrany peníze z obchodu. Ten má zprostředkovat Aero, které letadla od státu zpět odkoupí a prodá je Iráku. Peníze – 750 milionů korun – podle nových pravidel ale již nepůjdou přímo do rozpočtu ministerstva obrany. Podle ministra obrany Martina Stropnického je proto třeba, aby se ještě před schválením prodeje jeho úřad dohodl s ministerstvem financí na způsobu, jak se na něj peníze dostanou.


Irák má zájem o patnáct L-159, které by jeho armáda mohla využít k tzv. přímé letecké podpoře. K tomu byly alky zkonstruovány, praktické využití ale dosud nenašly. „Ty letouny podporují vlastní jednotky a provádějí údery na pozemní cíle v první linii nebo blízko první linie. Nejsou to letouny určené pro ničení cílů na delší vzdálenost. Je to pro přímou podporu pozemních jednotek,“ popsal určení L-159 šéfredaktor časopisu ATM Michal Zdobinský.

Protože alky do bojů dosud nikdy nezasáhly, je otázka, jak obstojí. Otázkou je především, zda budou schopny odolat protileteckým zbraním. „Existuje na světě jediný typ, je to americký stroj A-10, který je velmi silně pancéřovaný. Létá v malých výškách a je pro tuto specifickou činnost stavěný. Kromě tohoto stroje všechny ostatní letouny při tomto druhu akce jsou relativně zranitelné,“ poukázal Michal Zdobinský. Piloti se tak budou muset spolehnout především na své umění a nepřátelským zbraním se vyhnout. S výcvikem by přitom problém být neměl. Přestože Iráčané s alkami zkušenosti nemají, mohou na ně snadno přejít ze sokolů – tj. stíhaček F-16 Fighting Falcon. „L-159 má kokpit, co se velmi podobá americké stíhačce F-16. Tu Irák používá, má ji ve své výzbroji,“ vysvětlil Michal Zdobinský.

Samotné předání L-159 do Iráku budou ale provázet ještě technické úpravy. Jedenáct z patnácti poptávaných strojů je dlouhodobě zakonzervovaných. „Nelétaly deset let, a protože první stroje byly odstavovány kolem roku 2003, je potřeba spoustu agregátů vyměnit, protože jim skončila dobová technická životnost,“ upozornil redaktor časopisu Letectví a kosmounautika Tomáš Soušek. Celkově jsou však letouny v dobrém stavu.

Bitevníky L-159 Alca, které jsou vzdálenými nástupci cvičných, popř. lehkých bitevních letadel L-39 a L-59 vyvíjené od 60. do 80. let minulého století. Na přelomu století vyrobilo Aero 72 těchto strojů pro českou armádu. Část z nich však šla rovnou do skladu, vojsko pro ně využití nemělo. Stačí mu 19 strojů, z nichž část byla navíc upravena z bojové verze L-159A na cvičnou L-159T1.

Zakonzervované alky se dařilo udat pouze ojediněle, takřka po jedotlivých kusech. Případný úspěch v Iráku by to ale mohl změnit. „Pokud se tyto letouny osvědčí, tak se otevírají pro českého výrobce velmi dobré možnosti. Ukazuje se, že pro boj, jaký v současné době probíhá proti ISIL, se tato kategorie letounů velmi dobře hodí. Nejsou tak drahé, některé země nejsou schopny si dovolit drahé nadzvukové letouny. Kategorie lehkých bitevníků by se mohla ukázat i do budoucna jako velmi progresivní,“ uzavřel Michal Zdobinský.