Kamenné kvádry na Karlově mostě jsou poškozené více, než se očekávalo

Praha - Dělníci budou muset vyměnit při opravách Karlova mostu mnohem více kvádrů kamenného zábradlí, než se původně předpokládalo. Podle památkáře Ondřeje Šefců, který na současné opravy dohlíží, jsou na vině chyby při rekonstrukci významné památky. Kameny byly zděny na tvrdou maltu a dutiny vyplňovány cementem, což vedlo k zadržování vody, která kamenné kvádry poničila. Oprava Karlova mostu začala loni v srpnu. Hlavním důvodem rekonstrukce je položení nové izolace proti vodě, aby se při zatékání netrhalo zdivo. Most také získá lepší odvětrání.

„Kameni to neprospělo. Dávat přírodní kámen do cementové malty je velký zločin,“ uvedl Šefců. Řada kamenů, které by jinak mohly na mostě zůstat, je podle něj v tak špatném stavu, že je jejich opětovné použití z ekonomického i památkového hlediska nevhodné. „Zjišťujeme dost strašné věci,“ dodal. Vyměnit se budou muset čtyři až šest bloků z deseti.

Zábradlí se podle informací stavební firmy SMP CZ rozebírá po jednu až dvě řady kvádrů pod úroveň původní vozovky. V místech, kde byl použit cement, se musí spáry řezat pilou s diamantovým řetězem. Kameny podle společnosti poškodila i sůl. „Porušena je prakticky celá řada kamenů v úrovni pod vozovkou,“ uvedla společnost na svých internetových stránkách.

Izolace položená při opravě památky, která skončila v roce 1975, byla podle Šefců vadná už koncem 70. let. „Bylo typické pro tu dobu, že byly první poruchy tři roky potom,“ podotkl památkář. Zatím je dozděno mostní pole na severní straně mostu u Malé Strany, pole u Čertovky se nyní zdí a u Kampy je rozebráno.

Opravu zhruba za 220 milionů korun, která by měla skončit v polovině roku 2010, provázejí i archeologické průzkumy. U Malostranské mostecké věže archeologové odhalili bok mostu. Na kamenech byly značky, jako jsou na mostecké věži. Musel být proto upraven projekt oprav, zdivo zůstalo zachováno. Odborníci odhalili také keramické střepy, nejstarší pochází patrně z 8. až 9. století. Stáří odpovídá tamnímu nejstaršímu osídlení.

Další průzkum se konal v souvislosti s určením, kde na Malé Straně most končí. „Je důležité to zjistit, aby se vědělo, kam až má být položena izolace,“ uvedl Šefců. Archeologové také provedli sondu na Křižovnickém náměstí. Teorie, že se tam nachází další oblouk, se ale nepotvrdila. Průzkumy proběhnou i na staroměstské straně, aby se zjistilo, kde most končí.

Při opravě budou v mostu rozvedeny také nové inženýrské sítě a mělo by se objevit i plynové osvětlení. Ve druhé etapě se bude rekonstruovat kamenný plášť mostu. Všechny práce se provádějí tak, aby byl most neustále průchozí.

Karlův most
Karlův most