Jazykáři bez pedagogického vzdělání úroveň výuky nesníží

Praha - Nedostatek kvalifikovaných učitelů cizích jazyků má vyřešit novela ministra školství Ondřeje Lišky. Otevírá možnosti pro "neučitele", kteří mají jazykové magisterské vzdělání nebo zkoušku úrovně C1, aby mohli vyučovat ve školách po doplnění pedagogického minima. To by mělo být zárukou, že učitel bude umět v daném jazyce nejen mluvit, ale bude mít také znalosti o jeho gramatice, slovním fondu a specifických metodách výuky jazyka. Novela by měla jít do vlády v průběhu léta.

„Znalost o jazyce musí být rozhodující. Jestliže chci jazyk učit, musím znát jeho strukturu, vědět, jak ten jazyk funguje, a to se adept naučí na pedagogické, případně jiné fakultě vysoké školy,“ uvedl v Dobrém ránu lingvista Rudolf Šrámek z Masarykovy univerzity v Brně. Proto ministerstvo trvá alespoň na tzv. pedagogickém minimu, které musí každý učitel jazyka absolvovat.

„Řešení považuji za správné a užitečné, aby současní učitelé neodcházeli a školy mohly nalákat nové zájemce,“ myslí si učitelka cizích jazyků Barbora Dočkalová, která se zabývá také školením pedagogických pracovníků. Zároveň ale považuje za stěžejní správně motivovat studenty a absolventy středních škol, aby na studium jazyků šli. Školství se totiž s nedostatkem kvalitních jazykářů potýká dlouhodobě.

Důležitou otázkou jsou také peníze - i když lidé jazyk na pedagogických školách vystudují, kvůli nízkým platům do pedagogických profesí často vůbec nenastoupí nebo ze školství brzy odcházejí.