Květen byl letos na silnicích nejtragičtější - 78 mrtvých

Praha - Květen se stal letos zatím nejhorším měsícem v počtu mrtvých při dopravních nehodách - na silnicích zemřelo už 78 lidí, o šest víc než v dubnu. Celkový počet nehod se v květnu vyšplhal na 13 tisíc. Svůj podíl na tom měli i motorkáři, které vylákaly na projížďku letní teploty. Jen minulý víkend jich zahynulo pět. Neukázněné řidiče se snaží policisté trestat, od celorepublikových akcí typu Kryštof už ale ustoupili - akce plánují jednotlivé krajské správy a okresní ředitelství na základě analýzy dopravní nehodovosti ve svém regionu.

Mělničtí policisté vědí přesně, kde jsou v jejich regionu kritická místa, která musí kontrolovat. Z Liběchova do Dubé například vede oblíbená motorkářská trasa. Hladký asfalt a dobrodružné serpentiny lákají řidiče silných strojů k tomu, aby ručičku tachometru pustili i za povolená čísla. „Líbí se jim tu tolik, že si tu trasu dají třeba osmkrát za den. Manžel napočítal i sedm motorek za minutu,“ tvrdí obyvatelka Dubé Markéta Slezáková.

S kontrolami motorkářů v tomto úseku začali mělničtí policisté minulý rok, bezpečnostní akce pravidelně opakují a dnes ji nazvali Akce X. Zaměřují se zejména na agresivní způsob jízdy, kdy dochází k ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Tentokrát oblíbenou motorkářskou trasu monitoroval kromě desítek policistů ze vzduchu i policejní vrtulník. Z kamerových záznamů mohou policisté vidět, že kromě rychlé jízdy je častým prohřeškem motorkářů i předjíždění přes plnou čáru.

Policistů je na silnicích nedostatek

Ne všechny okresy se ale staví k postihování nedisciplinovaných řidičů tak zodpovědně. Například policisté z České Lípy, do jehož okresu oblíbená motorkářská trasa také zasahuje, kontrolní hlídky tak často do terénu neposílají. „Nezlobte se na mě, ale já tam nemůžu dnes a denně dát všechny dopraváky, protože dneska zrovna měli několik akcí a úplně jinde. To se nedá nic jiného dělat,“ reagoval na dotaz, proč policisté frekventovaný úsek nehlídají, policista z místní služebny.

Řešením nedostatku policistů v terénu by v budoucnu mohlo být jejich nahrazení natrvalo instalovanými radary. Zpomalit motorkáře by také mohlo například i zdrsnění povrchu silnice v nebezpečných úsecích.