V letošním roce zemřelo už pětatřicet cyklistů

Praha - Cyklisté v České republice jsou účastníky asi jednoho procenta dopravních nehod. Následky těchto nehod jsou v porovnání s ostatními dopravními prostředky ovšem mnohanásobně vyšší. Během letošního roku zemřelo už 35 cyklistů. To je o deset méně, než ve stejném období loňského roku. Uvedl to statistik nehodovosti z dopravní policie Josef Tesařík.

Nejčastější příčinou kolize je nesprávný způsob jízdy cyklistů. Zemřely tak dvě třetiny obětí. Jedna čtvrtina pak nedala přednost v jízdě. Dalším prohřeškem je nepozornost, kdy se cyklisté například baví mezi sebou a nesledují okolní provoz, vjedou do protisměru nebo nezvládnou řízení svého kola. „Řidiči přeceňují své schopnosti a nevěnují dostatečnou pozornost řízení vozidla,“ dodává k celkové situaci Tesařík.

Nejvíce zraněných a mrtvých cyklistů je samozřejmě během letních měsíců, kdy je během sezóny na silnicích více kol. Nicméně během zimních a jarních měsíců minulého a letošního roku bylo neobvykle dobré počasí a celkově se zranilo mnohem více cyklistů než za minulé roky.  

Nejrizikovější věkovou skupinou jsou osoby starší šedesáti čtyř let, z pětatřiceti letošních obětí jich bylo sedmnáct právě v této věkové skupině. Od začátku roku nezemřel nikdo starší osmnácti let.

Zvýšení počtu kol ve městě by mělo vést k bezpečnější dopravě

„Zkušenosti ukazují, že s vyšším počtem cyklistů ve městech dochází k celkovému zklidnění provozu. Řidiči si prostě zvyknou na to, že cyklistům přizpůsobují styl jízdy,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy AutoMat, která se snaží prosadit cyklisty ve městech. A dodává, že v současné době dopravu v Praze tvoří cyklisté z jednoho procenta. Optimální by podle něj bylo osm procent.

Podle Křivohlávka je cyklistika fenoménem, který se v poslední době rozvíjí. Udržuje lidi v kondici, zlepšuje jejich zdraví, a také zmírňuje negativní dopad automobilové dopravy na životní prostředí.

Cyklistika u nás je v současné době nejoblíbenějším rekreačním sportem a každý rok na cyklistické stezky i běžné silnice vyjíždí tisíce lidí na kolech. Jejich bezpečnost by mělo podpořit například nedávno zavedené pravidlo pro lidi mladší osmnácti let, kteří musí při jízdě na kole povinně nosit helmu.