První pendolino najelo po českých kolejích milion kilometrů

Praha - První ze sedmi pendolin Českých drah dnes překonalo hranici milionu ujetých kilometrů po českých kolejích. Oznámily to dnes České dráhy. Italské rychlovlaky s výkyvnou kabinou začaly v České republice jezdit ve zkušebním provozu před Vánoci 2004.

Podle drah tak ujela souprava stejnou vzdálenost, jako kdyby 25krát obkroužila zeměkouli po rovníku. Poprvé se pendolino objevilo na trase Praha - Děčín, kde se zkoušelo jako běžný rychlík s cestujícími zhruba rok. Od prosince 2005 byly jednotky nasazeny na nové spoje SuperCity mezi Prahou a Ostravou, dnes jezdí ještě do Brna, Vídně a Bratislavy.

Začátky pendolin v České republice však nebyly příliš slavné. Počátkem roku 2006 se vlaky za 4,4 miliardy korun potýkaly s celou řadou poruch, které nakonec vedly k dočasnému odstavení všech souprav. Softwarové poruchy vyřadily pendolina z provozu několikrát také loni a letos. Dlouho se čekalo i na povolení jejich jízd do sousedních zemí, Rakouska a Slovenska.

Přesto jsou pendolina nejmodernější vlaky na české železnici a dráhy je považují za svou výkladní skříň. Denně ujedou tyto nejvytíženější vlaky 6700 kilometrů, v neděli 7400 kilometrů. Hranici milionu kilometrů tak brzy pokoří i další soupravy, počty najetých kilometrů se u nich pohybují mezi 600.000 a milionem.

Jednotce pendolino patří český železniční rychlostní rekord, při zkušební jízdě 18. listopadu 2004 dosáhla rychlosti 237 kilometrů v hodině.