Pražské Masarykovo nádraží čeká příští rok oprava

Praha - Společnost Masaryk Station Development (MSD) chce příští rok zahájit na Masarykově nádraží úpravy výpravní budovy, centrální haly, vstupu a průchodu. V další etapě plánuje developer zastavění většiny území nádraží. Na magistrátním workshopu věnovaném plánovaným změnám v pražské železniční dopravě to dnes řekl Jan Hromádka z MSD. Hlavní budova a odbavovací hala nádraží jsou státem chráněnou památkou.

„Projekt nulté etapy je již připraven, nyní zahajujeme stavební řízení,“ uvedl Hromádka. Stavba by mohla být zahájena příští rok, její dokončení investor předpokládá v roce 2010. MSD, ve které mají podíl České dráhy, plánuje investice na celém území současného Masarykova nádraží. „Základním záměrem developera je realizovat první etapu,“ upřesnil Hromádka. V ní chce společnost využít kolem 90 procent území současného Masarykova nádraží ke stavbě nových budov s byty a obchody. Zbylé plochy by měly být i nadále využívány k železniční dopravě.

V případě, že bude v budoucnu Masarykovo nádraží zrušeno, místo kolejí vznikne park. Aby se mohlo na území nádraží stavět, hlavní město musí změnit územní plán. První krok k tomu zastupitelstvo podniklo minulý týden, když schválilo návrh na jeho změnu. V nejbližších letech se zrušení „Masaryčky“, kterou denně projde kolem 30 000 cestujících, neplánuje.

Podle radního Martina Langmajera (ODS) je posílení železniční dopravy jediným způsobem, jak zajistit dostupnost centra Prahy pro okolní města a omezit automobilovou dopravu. „Například mýtný systém v Londýně se neosvědčil, počet aut se ustálil na původních číslech,“ uvedl radní. Mýtný systém ale nezavrhuje, vidí v něm možné vylepšení rozpočtu metropole.

Masarykovo nádraží bylo první pražské nádraží, dokončeno bylo v roce 1845. V současné době je jednou z nejstarších dochovaných památek svého druhu v Evropě. Nádraží je zároveň nejvytíženější stanicí pražských městských a příměstských železničních spojů.